لاهوتی: نرخ ارز در عرض یک سال ۱۷۰درصد افزایش داشته است

مهرداد بائوج لاهوتی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 4 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصادی و دارایی به عنوان موافق این استیضاح در وهله اول خطاب به پزشکیان گفت: بنده در صداقت و پاکی شما شکی ندارم اما در طول همین 40 سال تمام مسائل اقتصادی را به دشمنی دشمنان گره زدیم اگرچه این دشمنی ها وجود دارد اما اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری دقت کنیم، همواره با نامگذاری سال با یک شعار اقتصادی راه را نشان دادند که ما هیچ گاه به آن توجه نکردیم.

شرکت کشت و صنعت مغان تاراج شد، واگذار نشد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما مدیران دولت را مدیران خوبی می دانیم اما در شرایط بحرانی فعلی باید فرمانده جنگ مشخص شود در حالی که تیم اقتصادی دولت قوی نیست، عنوان کرد: وزیر اقتصاد از خصوصی سازی می گوید و اینکه اقدامات خوبی صورت گرفته است اما شرکت کشت و صنعت مغان در زمان کرباسیان واگذار شد که پایه آن در سال 94 حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان بود اما پایه مزایده باید دو برابر می شد که وزیر هزار و 700 میلیارد تومان فروخت و به شرکتی واگذار کرد که هیچ سابقه و تجربه در این خصوص ندارد.

وی افزود: شرکتی که مالیات سال 97 آن، 6 میلیون و 700 هزار تومان بوده است، شرکت این چنینی کار را انجام می دهد که تاراج بوده و واگذاری نیست.

بائوج لاهوتی در ادامه با بیان اینکه از شهریور سال 96 تا 97 تورم نقطه به نقطه 4.9 است، عنوان کرد: این به آن معنا است که تورم باید به 60 درصد برسد و مردم باید تا پایان سال این تورم را تحمل کنند که این انصاف نیست و نرخ ارز در 3 شهریور 96 حدود 3 هزار و 880 تومان بوده اما دیروز این میزان به 10 هزار و 740 تومان رسیده که در یک سال 170 درصد افزایش نرخ ارز داشتیم.

نرخ ارز 170 درصد افزایش یافته است

این نماینده مردم در مجلس در ادامه با بیان اینکه بی ثباتی در بازار ارز در حال افزایش است، اظهار داشت: اکثر پیمانکاران از شرکت خود در مناقصه ها منصرف شده اند همچنین نقدینگی در شروع این دولت 450 هزار میلیارد تومان بود که در حال حاضر به هزار و 700 هزار میلیارد تومان رسیده است و وزیر در خصوص نرخ ارز دستوری عمل کرده است؛ از فروردین تا تیرماه 20 هزار میلیارد تومان تفاوت ارزها بوده که به جیب افرادی رفته است که ثبت سفارش کردند ولی وارداتی صورت ندادند.

وی افزود: در یکی از استان های غربی کشور 180 میلیون دلار ثبت سفارش شده و با صرافی های داخلی کشور و ترکیه هماهنگی شده اما ارز و جنس را وارد کشور نکردند و با قیمت بالا در داخل به فروش رسانده اند.

بائوج لاهوتی درباره قاچاق کالا گفت: دولت معتقد است میزان قاچاق کالا را از 25 میلیارد دلار به 12.5 میلیارد دلار رسانده اند؛ این 12.5 میلیارد دلار قاچاق از مبادی کولبران نیامده بلکه از مبادی رسمی گمرک کشور وارد می شود.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه مالیات بر ارزش افزوده، حتی از طلاق هم مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود که منطقی نیست همچنین مسئولیت واگذاری اموال دولت بر عهده وزارت اقتصاد است اما هر روز بدنه شرکت های دولتی بزرگ تر می شود از 800 هزار میلیارد تومان در سال 86 به 900 هزار میلیارد تومان در سال 97 رسیده است.