جلیلی: باید در حوزه رسانه حرفه‌ای شویم

وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به کارکردهای رسانه گفت: کار رسانه ضریب دادن یا به تعبیر دیگر برجسته سازی است. رسانه در یک کلام ضریب معنا می‌شود. کار رسانه، تعیین اولویت ها در ذهن مخاطب است که با داشتن یک نظام ارزشی اتفاق می افتد.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: باید در حوزه رسانه حرفه ای شویم. رسانه چیزی بین علم و هنر است. نه به خشکی علم نه به احساسی بودن هنر، اما از هردو باید چیزی داشته باشد. وقتی وارد حوزه رسانه می شوید باید با ذهن و دل مخاطب کار کنید.

وی ادامه داد: اندازه ها در نظر مخاطب تغییر کرده و مخاطب، تحت بمباران انواع و اقسام رسانه ها قرار گرفته است. این مشکل امروز ماست و رسانه های انقلابی خیلی روزمره به مساﺋل اطراف نگاه می کنند.

جلیلی افزود: شما دانشجویان باید دو نگاه تاریخی و جهانی را در مخاطب خودتان تقویت کنید.

این فعال فرهنگی در تشریح نگاه تاریخی، اظهار کرد: در سال های اخیر رهبر انقلاب، از واژه پیچ تاریخی خیلی استفاده کردند. پیچ تاریخی یعنی چه؟ بچه هایی که اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 را درک کردند چه تفاوتی با شما دارند؟ آنها ویژگی شان این بود که در شرایطی نظام را تحویل گرفتند که قبلش را تجربه کرده بودند.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته با اساتید گفتند نسل جوان ما درک مستقیمی نسبت به جامعه قبل انقلاب ندارد. به همین دلیل است ارزش بسیاری از دستاوردهای انقلاب را نمی فهمد. نسل جوان، درکی از ذلت و سرسپردگی ندارد که ارزش استقلال در جان شما بشیند.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: جوان های زمان انقلاب اگر با جان پای انقلاب ایستادند، به خاطر تجربه دوران ذلت بار قبل انقلاب بود. وقتی درکی از گذشته تاریخ نداشته باشیم، انقلاب برایمان بی مزه می شود.

جلیلی ادامه داد: اگر بخواهیم پیچ تاریخی را بفهمیم، باید درک و نگاه تاریخی داشته باشیم و به مخاطب درک تاریخی بدهیم. ما خیلی واقعیات و اتفاقات تاریخی چه در گذشته و چه در تاریخ معاصر داریم که به مخاطب منتقل نشده است.

وی گفت: در بین ملت های جهان تاریخ بسیار غنی داریم، الان باید از این تاریخ استفاده کنیم. اگر حافظه تاریخی مان ضعیف شود نه تنها رشد نمی کنیم بلکه برمی گردیم و دچار انحطاط می شویم.

وی اضافه کرد: چیزی که امروز به آن نیاز داریم تشریح نگاه جهانی است. باید ببینیم پیش از این چه جایگاهی داشتیم و حالا در چه جایگاهی هستیم. باید تصویر ایران و جهان را چشم مردم خودمان تکمیل کنیم، معنای جنگ نرم توجه به همین نکته است.

جلیلی گفت: ما باید این دو نگاه را تقویت کنیم و این برعهده دانشجویان است. اگر قرار هست اتفاقی بیفتد، مشکلمان جنگ نرم و رسانه هست. همان طور که جوانان نسل اول انقلاب در عرصه های مختلف وارد کار شدند.