نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود/حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت

حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جلسه پاسخ به سؤال نمایندگان ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام هادی (ع) و اعیاد سعید قربان و غدیر، اظهارداشت: امیدوارم سخنان من در چارچوب این آیه باشد که «یقولوا التی هی احسن» همه باید بهترین کلام، سخن و نیکوترین جملات را نسبت به هم بکار ببرند. 

وی ادامه داد: امیدوارم توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند بتوانم نکات موردنظر ایشان را دقیقاً مراعات کنم.

این روز را روز مبارکی برای دموکراسی کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم

رئیس جمهور بیان داشت: در آغاز این روز را من روز مبارکی برای دموکراسی کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم. هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولین پاسخگو باید باشند. هر کدام در چارچوب وظایف خود و در چارچوب قانون که برای همه مقرر کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. کاملاً این تصور اشتباه است؛ مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و  این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند. 

وی افزود: سؤال نمایندگان محترم القاعده آنچه من می‌فهم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم اما اشکال ندارد لحن سؤالات، سؤالات دولت یازدهم و دوازدهم است از نظر من هم ایرادی ندارد با اینکه دولت دوازدهم و یازدهم دو شخصیت حقوقی هستند. 

روحانی ادامه داد: همواره در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش من بر این بوده که بین دولت‌ و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است. بسیاری از نمایندگانی که الان در برابرشان سخن می‌گویم در سال 96 در انتخابات حضور فعال داشتند. در کابینه دولت دوازدهم نمایندگان عزیز در لوایح، طرح‌ها کمک کردند و در کنار هم بودیم ممکن است شما گله‌ای از دولت داشته باشید یا ما از شما داشته باشیم اما گله‌ها، گله‌های دوستانه و برادرانه است.

سؤال نمایندگان و بسیاری از سؤالات مشابه، سؤالات ملت ایران هم است

رئیس جمهور تأکید کرد: به نظر من سؤال نمایندگان محترم که در پنج بند تدوین شده است و بسیاری از سؤالات دیگر مشابه این سؤالات، سؤالات ملت ایران هم است. نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی این سؤالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم این سؤالات را دارند که چرا بیکاری، چرا وضع بانک‌ها این چنین، چرا قاچاق آن چنان، چرا رکود و رونق شرایطی را طی می‌کند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز؟ 

وی اضافه کرد: شما اگر به هر کوچه و بازار بروید شاید بخشی از سؤالات مردم همین گونه باشد و حق دارند مردم بپرسند. مردمی که در دولت یازدهم در طول 4 سال و در ماههای اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی و در سیاست داخلی و خارجی بودند امروز برایشان این سؤال مهم مطرح شده است که چه شده است که مردم ما باید از آینده زندگی، خود و کشور خود نگران باشند. 

روحانی با بیان اینکه سؤال اصلی این است که چرا ما در طول چهار سال و نیم، در رشد اقتصادی، تورم، اشتغال، تعادل قیمت ارز و رونق اقتصادی حرکت‌مان به سرعت رو به جلو بود، اظهار داشت:  همه آمار و ارقام وجود دارد و همه چیز شاهد است، چیزی مخفی نیست. امّا در این هفت هشت ماهه اخیر، چرا ناگهان شرایط نوی آغاز شد؟ شما ممکن است بفرمائید که این شرایط نو از اشتغال یا ارز و رکود بود، از قاچاق بود، از سیستم بانکی بود.

وی ادامه داد: به نظر حقیر، اشکال از تصور مردم و ترسیم ملّت ایران نسبت به آینده ایران بود. ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این، درد بزرگ است. اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بسیار بزرگی است؛ من قبول دارم. نابه‌سامانی بانکی هم مشکل است و قبول دارم. مسئله رونق هم مهمّ است، قیمت ارز هم مهمّ است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه این‌ها در برابر اعتماد و امید به مردم ناچیز است، تصریح کرد: چرا امید مردم تغییر کرده است؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند و بالاتر، حتی عده‌ای نسبت به عظمت نظام، قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند. این شک را ما باید درمان کنیم. ما باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات این چندماهه زودگذر است.کلید مسأله فقط در همین است.

نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود؛ ملّت! مطمئن باشید

روحانی ادامه داد: ما باید برای مردم توضیح بدهیم به حول و قوه الهی با هدایت رهبری، با هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلّح از این مشکلات عبور خواهیم کرد. ما باید به ملّت بزرگ ایران عرض کنیم که نخواهیم گذاشت، توطئه‌های آمریکا پیروز شود. ملّت! مطمئن باشید. ما نمی‌گذاریم یک مشت، ضدّ ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده‌اند بخواهند علیه ما توطئه کنند.

وی با بیان اینکه کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، تصریح کرد: کاخ سفید بداند از پایان جلسه امروز به شدّت اندوه‌بار خواهد بود، چون پایان جلسه امروز، اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و بین دو قوه و قوه قضائیه و بین هر سه و نیروهای مسلّح و بین هر چهار و نظارت و راهبری مقام معظّم رهبری است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه ترسی از مشکلات. از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: در فرصت اول خود به این پنج سؤال به طور خلاصه اشاره می‌کنم. البته از دستگاه‌های مربوطه، من گزارش را گرفته‌ام و همراه دارم و اگر مجلس محترم مایل باشد همه گزارشات را در زمینه قاچاق که وزارت کشور مسئول کار است گزارش مفصلی داده است، در زمینه اشتغال که وزارت کار مسئول است گزارش خوبی داده است، نسبت به برجام، وزارت امور خارجه گزارش را داده است. نسبت به بانک و رکود، وزارت اقتصاد که مسئولین اصلی در برابر این سؤالات هستند پاسخ داده اند. اگر مایل باشید آن پاسخ‌ها را هم می‌توانیم در اختیار نمایندگان عزیز قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه اولین سؤال این است که چرا دولت در زمینه قاچاق کالا و ارز موفق نبوده است؟ اظهار داشت: همه شما می‌دانید موضوع قاچاق کالا و ارز در سال ۸۱ با فرمان مقام معظّم رهبری مبارزه با آن شروع شد و بعد هم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت، همه آیین‌نامه‌های آن را تدوین و ابلاغ کرد و ۶۰۰ میلیارد تومان پول برای تشکیل سامانه‌های لازم در زمینه مبارزه با قاچاق و اتصال این سامانه‌های به یکدیگر تهیه کرد.

هرچه قیمت ارز پایین بیاید، واردات قاچاق بیشتر می‌شود

روحانی ادامه داد: چرا قاچاق ایجاد می‌شود؟ دلیل آن چیست؟ چرا جنس از بیرون می‌آید و کالای ما به بیرون منتقل می‌شود؟ وقتی ما برای کالاهایی یارانه می‌دهیم در داخل و وقتی قیمت، قیمت متعادل نیست و یارانه‌ای است، خود به خود این کالا تمایل پیدا می‌کند به خارج برود چون قیمت داخل و خارج نامتعادل می‌شود. هرچه قیمت ارز پایین بیاید، واردات قاچاق بیشتر می‌شود. هر چه قیمت ارز بالا برود، واردات قاچاق و کالا کم‌تر می‌شود و به عکس، خروجی‌اش بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه اساس برای جلوگیری از قاچاق، تولید با کیفیت داخلی است، تصریح کرد: همه باید به تولید داخلی و خدمات در داخل کمک کنیم. اگر این‌ها را به پا کنیم از لحاظ کیفیت کمیت و قیمت، معنی ندارد قاچاق از خارج وارد شود. حالا اگر برخی جنس‌ها که از لحاظ فرهنگی ما به سمت آن نمی‌توانیم برویم گوشه‌ای کسی متقاضی باشد آن بحث دیگری است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما چطور توانستیم از ۲۵ میلیارد دلار قاچاق برسیم به ۱۲ و نیم میلیارد دلار در عرض چهار سال و خرده‌ای. این تحول بزرگ چطور ایجاد شد؟ چون شما می‌دانید که ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز مخصوص قوه اجرایی تنها نیست؛ فراقوه‌ای است،  سه قوه‌ای است. نمایندگان محترم مجلس و قوه قضائیه هم هستند. نیروهای مسلّح هم نماینده‌شان در آن ستاد حضور دارد. مبارزه با قاچاق تنها کار دولت نیست، همه با هم داریم تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آمار و ارقامی که این ستاد به کمک دانشگاه‌ها در سال ۹۲ تهیه کرد می‌گفت قاچاق ۲۵ میلیارد دلار است، اظهار داشت: این ۲۵ میلیارد دلار به ۱۷ رسید و به ۱۵ رسید و بعد به ۱۲ رسید. حالا اگر بخواهید به تفصیل سال به سال آن موجود است؛نمی‌خواهم وقت گرفته شود والا همه را می‌گویم.

روحانی ادامه داد: در قاچاقِ خروجی که عمدتاً سوخت است و عمدتا قاچاق می‌شده و هنوز هم می‌شود یعنی بنزین، گازوییل، نفت سفید، نفت کوره و موارد دیگر، دولت با برنامه‌ریزی که انجام داد برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوئیل بر مبنای پیمایش، و کنترل‌هایی که انجام گرفت، قاچاق هفت ممیز هشت دهم میلیارد در سال ۹۲ تبدیل به نیم میلیارد در پایان سال ۹۵ تبدیل شد. یعنی هفت میلیارد و دویست میلیون دلار جلوی قاچاق خروجی گرفته شد.

وی افزود: یعنی 7 میلیارد و 200 میلیون جلوی قاچاق خروجی گرفته شد البته من این را باید بگویم در زمینه قاچاق تلاش‌هایی که داریم انجام می‌دهیم، نقش نیروی انتظامی، سربازان گمنام امام زمان (عج)، نیروهای مسلح و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارزشمند است.

روحانی اضافه کرد: شما می‌دانید ما از 10 ماه پیش تقریباً در شورای عالی امنیت ملی در آب‌های جنوب یعنی خلیج‌فارس و دریای عمان را مبارزه با قاچاق به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دادیم و در منطقه غرب و شرق هم نقاطی است که در اختیار سپاه است، اینها همه دارند کمک می‌کنند، با کمک همه اینها توانستیم به این نقطه مطلوب برسیم. 

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: سؤال باید این باشد که چطور دولت به کمک مجلس و قوه قضاییه و نیروهای مسلح به خوبی قاچاق 25 میلیارد را به 12 میلیارد دلار آورد و اکنون برنامه دولت چیست که این 12 میلیارد را به صفر برساند. اگر سؤال شکلش این چنین بود من با ذوق بیشتری برنامه‌های آینده را خدمت شما بیان می‌کردم. 

برجام آمد تا این را بگوید، برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است

رئیس جمهور بیان داشت: سؤال بعدی این است که چرا تحریم‌های بانکی باقی مانده است، در تشریح یکی از نمایندگان محترم فرمودند که برجام هم اجرا شده چرا تحریم‌ها باقی مانده است، البته پاسخ این سؤال را مفصل وزیر امور خارجه نوشته‌اند و اگر خواستید در اختیارتان قرار می‌دهم. من از شما می‌پرسم برجام برای چه بود. یک کلمه من از شما سؤال می‌کنم برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای که آنها به دروغ گفته‌اند غیرصلح‌آمیز است و برمبنای همین دروغ و اتهام ناروا قطعنامه‌های فراوانی را علیه ما تصویب کردند و به ذهن دنیا این چنین رسانده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران خطری برای صلح و امنیت جهانی است و لذا ما را به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد برده‌اند برجام آمد تا این را بگوید، برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی‌کند، شورای امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم باید بگوید تشویق و همه کشورها را به کمک ایران تشویق کند و ما به همین جا رسیدیم. 

وی افزود: قطعنامه گذشته شورای امنیت این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می‌کند بعد از برجام قطعنامه 2231 شورای امنیت می‌گوید که ایران حق دارد فعالیت هسته‌ای داشته باشد و از دنیا هم می‌خواهد در کنار ایران باشند و به ایران کمک کنند، این یک کلمه می‌شود برجام.

رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: در برجام ما یک دستاوردهایی داشتیم که آن دستاوردها است و هیچ وقت از بین نمی‌رود. این دستاوردها بین‌المللی، سیاسی و اخلاقی است، PMD را از بین بردیم اینها دستاوردهایی است که باقی است و تحریم تسلیحاتی کشور را که این تحریم می‌گفت ایران حق ندارد نه سلاحی بفروشد، نه سلاحی بخرد. این را به 5 سال تقلیل دادیم که 2 سال و نیم آن گذشته و 2 سال و نیم دیگر این تحریم از بین می‌رود این کار برجام است. 

روحانی بیان داشت: کار برجام روشن است در زمینه اقتصادی هم برجام گشایش‌هایی را به وجود آورد، همه می‌دانید اگر دیروز تردید داشتید امروز تردید ندارید، حالا که این شرکت‌ها دارند می‌روند معلوم است یک روزی آمده‌اند که الان دارند می‌روند، چه جوری می‌روند نیامده دارند می‌روند. اگر می‌گویید فلان بانک از دیروز با ما کار نمی‌کند معلوم است قبلاً با ما کار می‌کرده است، اگر کار نمی‌کرده که ادبیات و عبارات فارسی را باید از نو عوض کنیم. پس بنابراین برجام آمده و بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را هم حل کرده است. 

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: تحریم بعد از امضا و اجرایی شدن برجام آنچه مربوط به برنامه هسته‌ای بود لغو شد. شما می‌دانید بخشی از تحریم‌های ما هسته‌ای بوده، بخشی تحریم‌های اولیه آمریکا و بخشی از آن مربوط به سیستم بانکی است. تحولاتی که سیستم بانکی نیاز دارد همه اینها است.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این ما با 278 بانک امروز رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک‌های خارجی انجام دادیم. یک گزارشی بانک مرکزی به من داده که در سال‌های 94، 95، 96 و تا امروز چند میلیارد دلار چیزی حدود 70 میلیارد دلار پول از طریق سیستم بانکی تبادل شده است. 

روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین بانک اساسش این است که روابط اولیه برقرار شده است، منتها در زمینه بانک ما 4 لایحه خدمت شما تقدیم کردیم، این 4 لایحه برای بانک اساسی است نه برای بانک برای حیثیت ایران اساسی است که ما کشوری هستیم ضدپولشویی و ضدتروریسم، بنابراین لوایح شما بسیار می‌تواند به ما در زمینه روابط بانکی کمک کند، یکی از این چهار تا تصویب شده، سه تا آن باقی مانده و من از ریاست محترم مجلس و نمایندگان محترم درخواست می‌‌کنم نسبت به تصویب این لوایح تسریع بفرمایید که می‌تواند بسیار در زمینه روابط بانکی ما تأثیرگذار باشد و شما می‌دانید ما سرمایه و فاینانس زیادی در این مدت از کشورهای خارجی گرفتیم که آن مقدار از فاینانس‌هایی که اجرا شده بیش از 22 میلیارد دلار است البته در شرایط فعلی که آمریکا تحریم را آغاز کرده مشکلات جدیدی را برای ما به وجود آورده که از آن مشکلات باید عبور کنیم.

رئیس قوه مجریه گفت: در زمینه بیکاری کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم بسیار درخشان است و جزو کارنامه‌هایی است که کمتر در کشوری می‌یابید.

از سال  ۸۴ تا ۹۱ اشتغال خالص ما ۱۰ هزار نفر بوده است

وی تصریح کرد: شما ببینید ما در سال ۸۴ تا ۹۱ اشتغالمان چقدر بود؟ اشتغال خالص‌مان را نمی‌توانم بگویم چقدر بوده است. آن‌قدر کم بوده است که نمی‌شود گفت؛ ۸۴ تا ۹۱ اشتغال خالص ما ۱۰ هزار نفر بوده است.

روحانی گفت: امروز اشتغال خالص ما در طول ۵ سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که این افتخاری بزرگ برای کشور است؛ شما به آمار بانک مرکزی و آمار مرکز آمار توجه کنید و مقایسه کنید،‌ البته که اشتغال، سرمایه خارجی، امنیت داخلی و شرایط خاص سکون و آرامش سیاسی لازم دارد اما در عین حال در زمینه اشتغال موفقیت بسیار بزرگی داشته‌ایم و برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از آنچه‌که داوطلب کار بوده‌اند، ما کار را ایجاد کردیم؛ ۷۱۱ هزار نفر جویای کار بودند که ۷۵۶ هزار اشتغال ایجاد کردیم.

بیکاری مزمن چندین ساله داریم

وی‌ ادامه داد:بنابراین ما از لحاظ بیکاری کارنامه خوبی داریم، اما البته مردم ما قانع نیستند و درست است چون هنوز بیکاری فراوانی داریم، این درست است؛ ما بیکاری مزمن چندین ساله داریم، این حرف درست است؛ رقم بیکاری ما ۱۲.۱ دهم درصد است و بسیار زیاد است به نظر من و قابل قبول نیست.

رئیس‌جمهور گفت: من از شما یک نکته را خواهش می‌کنم که توجه کنید؛ اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت نهم و دهم در اشتغال کار می‌کرد امروز رقم بیکاری ما ۲۲ درصد بود به جای ۱۲ درصد؛ این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است، البته در همه این زمینه‌ها قوای دیگر و مجلس کمک کردند.

وی خاطرنشان کرد: در سؤال چهارم درباره رکود چندین ساله؛ شما می‌دانید اولین دولتی بودیم که بعد از جنگ روی کار آمدیم با رشد منفی؛ تنها دولتی هستیم که پس از جنگ با رشد منفی ۷.۷ دهم روی کار آمدیم اما بلافاصله در سال ۹۳ رشد مثبت داشتیم، البته سال ۹۴ وضع ما خوب نبود چون قیمت نفت یک‌مرتبه کاهش پیدا کرد اما از آخرین فصال سال ۹۴ تا امروز همه فصول ما، یعنی ۹ فصل متوالی پشت هم، ما دارای رشد اقتصادی هستیم.

روحانی گفت: رشد اقتصادی سال ۹۵ ما ۱۲.۵ درصد بوده است که در دنیا کم‌نظیر است و بسیار مهم است و رشد متوسط ما در طول این ۵ سال بالای ۴ درصد است که رشد متوسط دو دولت قبلی ۲.۲ است. بنابراین ما در زمینه رونق اقتصادی تلاش کردیم. بحمدالله رکود در این ۹ فصل نداشتیم و این راه را باید ادامه دهیم و البته به آن رونقی که مطلوب دولت ما هست فاصله داریم.

در زمینه ارز مسائل اجتماعی، روانی و سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده تا مسائل اقتصادی

وی ادامه داد: و سؤال آخر در مورد مسئله ارز، دو ـ سه جمله توضیح می‌دهم و بقیه را برای وقت دوم می‌گذارم و اینکه ارز چرا شرایطش این چنین شد؟ دلیلش چه بود؟ آیا عامل اقتصادی بود؟ یا عامل سیاسی؟ یا عامل روانی؟ یا همه اینها بود؟ من در نوبت دوم اشاره بیشتری به این سؤال می‌کنم که در زمینه ارز مسائل اجتماعی، روانی و سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی.

رئیس‌جمهور گفت: اینکه ما در یک مقطعی تصمیم گرفتیم و بعد تصمیمان را عوض کردیم، طبیعی است؛ ما قبل از تحریم آمریکا یک جور و پس از تحریم آمریکا جور دیگر تصمیم گرفتیم و اگر بر آن تصمیم قبلی مانده بودیم اشکال بود، البته تصمیم قبلی هم اجماع همه اقتصاددانان ما بود، در آن شرایط، یعنی ۲۰ فروردین.

 اگر به مسافر ارز ندهیم، می‌رود از کوچه و پس‌کوچه ارز می‌خرد

وی اظهار داشت: ما باید یک نرخ واقعی اعلام کنیم و می‌دانستیم چه مشکلاتی دارد و اجرایش مشکلاتی خواهد داشت؛ اینکه می‌گویید چرا به مسافر ارز دادید؟ خب اگر به مسافر ارز ندهیم، او می‌رود از کوچه و پس‌کوچه ارز می‌خرد و همان ارز کوچه و پس‌کوچه است که تبدیل به نرخی می‌شود که روی زندگی مردم و کسبه تأثیر می‌گذارد و این اعطای ارز به مسافر برای کنترل بازار بوده است، البته در هر برنامه جدیدی سوءاستفاده هم می‌شود.

حسن روحانی رئیس جمهور در بخش دوم سخنان خود برای رفع ابهامات به وجود آمده در پاسخ به سؤال نمایندگان مجلس، گفت: لازم می‌دانم سپاسگزاری کنم از همه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و عزیزانی که طرح سؤال را امضا کرده‌اند و همه افرادی که امروز از بیاناتشان پشت این تریبون استفاده کردیم و نکاتی را مطرح کردند که باید به آنها پاسخ داده شود.

روحانی تصریح کرد: نکته اساسی این است که چه شد کشور، کشوری که در یک مسیر کاملاً آرامی حرکت می‌کرد و حتی همین ترامپ هم سرکار آمده بود، آمد در منطقه خلیج‌فارس در عربستان و همان ایام زمان انتخابات بود که مردم آن حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بسیار محکمی را به ترامپ و کشورهای کوچکی که اطراف آن جمع شده بودند زدند. چه شد که یک مرتبه جو تغییر پیدا کرد.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: خواهش می‌کنم به این نکته توجه فرمایید، تاریخ این تغییر 5 دی ماه سال 96 است، هر کس تاریخ دیگری بدهد به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده است. 5 دی ماه سال 96 بود که مردم ناگهان دیدند در خیابان‌ها عده‌ای آمده‌اند و شعار می‌دهند و شعارها کم‌کم تبدیل به شعارهای هنجارشکن و غیرقابل قبول برای همه مردم شد. مردم دچار حیرت شده‌اند، درست است که بعد مردم آمدند پاسخ قاطع در راهپیمایی‌هایشان دادند اما در عین حال این حادثه یک حادثه کم‌نظیری بود و در سال‌های گذشته چنین حادثه‌ای را نداشتیم.

حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت

وی تصریح کرد: حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران با من راجع به منطقه و مسأله موشک همراه شوند و اگر همراه نشوند یک‌جانبه خارج می‌شوم.

رئیس قوه مجریه گفت: سپس بعد از این تهدید می‌بینیم با آن ناآرامی داخل و تهدیدهای بیرون مردم نگران شده‌اند، برادران و خواهران عزیز من بدانید تخریب خرابی می‌آورد.