اگر دانشگاه جلوی پای دانشجو سنگ بیندازد، ظلم است

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری در جمع مسئولین بسیج دانشجویی گفت: یکی از بهترین جلساتی که با اشتیاق شرکت می‌کنم جلسه بسیج است. بسیج را پیامبر اکرم (ص) پایه‌گذاری کرد؛ کسی که یتیم بود و سرمایه‌ای نداشت. بعثت آخرین رسول در یک چنین فردی تحقق پیدا کرد. چطور ممکن کسی که در آن زمان در بدترین نقطه باشد و بتواند پیام خدا را در زمان کوتاه حیاتش جهانی کند؟!

عضو شورای مرکزی نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: همه‌چیز از یک نهاد به وجود آمد. این نهاد شامل پیامبر و اطرافیانش بودند. پیروانی که گرد خورشید پیامبر چرخیدند، خود را فدا کردند و همهٔ جهان را نجات دادند.

وی گفت: بسیج ارزش بزرگی است که دنیا به هیچ قیمتی قادر به ایستادن در مقابل آن نیست. امام خمینی(ره) انقلاب را بر اساس همین الگو طراحی کرد. امام حرکت خود را بر پایه شاگردان نزدیکش شروع کرد، به عبارتی حرکت بسیج از درون.

کلانتری افزود: همین جمع محدود اطراف امام تلاش کردند و کم‌کم موج این حرکت کل کشور را گرفت و امام به مرجع عام در ایران و خارج کشور تبدیل شد. مرجع عام، مرجعی است که عموم شیعیان از او تبعیت می‌کنند. امام انقلابی را به وجود آورد که تمام دنیا و جهان سیاست را از سال پنجاه‌ و هفت تاکنون حرکت می‌دهد. این را باید قدر دانست و روزبه‌روز برای حفظ این ائتلاف بزرگ تلاش بیشتری کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه زیرساخت بسیج، معرفت عمیق به اسلام، معنویت، عشق به خدا و اخلاق، توسل به خدا است، گفت: اگر این‌ها نباشد بسیج هیچ معنایی ندارد. انسان در هر مقامی باید به رشد معنوی خود توجه کند، بزرگان هیچ‌گاه از رشد معنوی غافل نمی‌شدند. امام اولین کار خود را در حوزه اخلاق انجام داده است.

کلانتری تصریح کرد: شرح دعای سحر، سیری در ملکوت و چهل حدیث نوشته حضرت امام (ره) کتاب‌های اخلاقی و عرفانی امام هستند. نامه‌ها و دیوان و اشعار امام (ره) همه مقدم بر کتاب‌های اصولی و سیاسی امام بودند. چهره معنوی امام از چهره سیاسی ایشان خیلی برجسته‌تر است. مقام معظم رهبری نیز اینچنین هستند.

وی با بیان اینکه اکنون به برکت انقلاب اسلامی هزاران کتاب در این حوزه چاپ‌شده است، افزود: یکی از راه‌های رشد معنوی مطالعه‌ این آثار است. امام(ره) در نامه‌های عرفانی خود مطالعه این کتاب‌ها را توصیه کرده‌است. کتاب‌های زندگی شهدا نیز از جمله کتاب‌هایی هستند که انسان را متحول می‌کنند. باید یکی از کارهای اعضا بسیج در طول روز مطالعه این آثار باشد.

کلانتری اظهار کرد: یکی از الزامات کار در دانشگاه این است که مطالعه روزانه داشته باشیم، در غیر این صورت با دست‌خالی و بی‌مطالعه نمی‌توان در دانشگاه کار کرد. چند مورد است که نباید قضا شود؛ نماز، مطالعه، قرائت قرآن. در طول روز حداقل یک صحفه قرآن مطالعه شود، تنها برای اینکه اسم ما از اسم مسلمان‌ها حذف نشود. این‌ موارد نقطه اتصال انسان به خدا را حفظ می‌کند.

وی با اشاره به نامه شهید مطهری به فرزند خود، افزود: در این نامه توصیه‌ شده است روزی دو صفحه قرآن خوانده و به اهل بیت هدیه شود. این موارد جزء کارهای اصلی است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: بعضی از کارها کند پیش می‌رود چرا که ماهیت آن کارها کند است و اگر با عجله پیش برود امکان خراب شدن زیاد می‌شود. نباید مطالبه را به‌قدری سرعت دهیم که دشمن خوشحال شود. بعضی از کارهای فرهنگی مانند بحث تشکل‌ها، اردوها و کرسی آزاداندیشی و ... 20 درصد دانشگاه را تشکیل می‌دهند، 80 درصد دانشگاه را آموزش، پژوهش و اداری تشکیل می‌دهد اما در این 80 درصد هم بعد فرهنگی برجسته است مثلاً اگر استاد فاسد سر کلاس برود باعث تخریب کارهای فرهنگی می‌شود.

کلانتری گفت: اینکه دانشجو در دانشگاه کار انجام می‌دهد، اتفاق خیلی خوبی است اما اگر دانشگاه خود جلوی پای دانشجو سنگ بیندازد، ظلم است. این سخت‌گیری از بوروکراسی سنگین است و تغییر این ساختار مدیریتی نیازمند زمان است.

وی توضیح داد: ساختار مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به یک مدیریت انقلابی و زمان شناس زمان زیادی نیاز دارد و کمک بسیج دانشجویی در این حوزه حائض اهمیت است.

کلانتری درباره اردوی جهاری و کارهایی از این قبیل که در معاونت های فرهنگی صورت می‌‌گیرد، گفت: اصل این است که اردوی جهادی را بسیج دانشجویی برگزار کند اما اگر بسیج دانشگاه این اردو را برگزار نکرد و عده‌ای علاقه‌مند به برگزاری بودند، معاونت فرهنگی اردوی جهادی را برگزار کند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد متولی مسجد دانشگاه را نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد: معاونت فرهنگی دانشگاه حق دست گذاشتن بر مسجد دانشگاه را ندارد اما اگر در دانشگاهی نهاد رهبری وجود نداشت معاونت فرهنگی مسجد را اداره کند.

وی با اشاره به اینکه دروس معارف اسلامی بسیار مهم هستند، گفت: دروس معارف 16 واحد درسی و یکی از مکانیزم‌های انقلاب فرهنگی بوده است.