وزیر دارایی ترکیه: هالک بانک، تحریم‎های آمریکا علیه ایران را نقض نکرده است

یک شرکت حقوقی آمریکایی که ترکیه آن را برای بررسی معاملات بانک دولتی هالک بانک با ایران به خدمت گرفته متوجه شده است این بانک، تحریم‌های آمریکا را نقض نکرده است.

برات آلبایرات، وزیر دارایی ترکیه با بیان این مطلب به رویترز گفت: آنکارا پیش بینی نمی‌کند هالک بانک با جریمه‌ای روبرو شود. پس از آنکه یک مدیر اجرایی هالک بانک سال گذشته در نیویورک به شرکت در تبانی برای کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها متهم شد، شرکت حقوقی "کینگ و اِسپالدینگ" و شرکت داده‎پردازی "اِگزیژه" بررسی‎هایی انجام دادند.

این مدیر اجرایی، متعاقباً در آمریکا گناهکار شناخته شد و در ماه مه به ۳۲ ماه زندان محکوم شد. این تصمیمی است که ترکیه آن را رد کرد و آن را دارای انگیزه‌های سیاسی خواند.

آلبایرات گفت: "همه اطلاعات مربوط به تجارت خارجی ایران، ایمیل‌ها و اسناد مربوطه که مورد نیاز بودند برای بررسی ارائه شدند. پس از چند ماه بررسی‌های مستقل، مشخص شد هالک بانک قوانین اولیه و ثانویه آمریکا را که ضد ایران وضع شده، نقض نکرده است. "

وزیر دارایی ترکیه افزود: دفتر کنترل دارایی‎های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا یا افَک که تحریم‌های اقتصادی این کشور را اجرا می‌کند، به طور مرتب از تجارت هالک بانک با ایران مطلع می‌شده است. وی پیش بینی کرد این بانک به طور کامل در این روند تبرئه شود. 

آلبایرات با اشاره به بن بست گسترده‌تر با آمریکا گفت: واشنگتن وضعیت را به مرحله‌ای رسانده است که به نفع کشور و مردمش نیست.

اختلاف ترکیه و آمریکا بر سر بازداشت و محاکمه یک کشیش آمریکایی به اتهامات تروریستی موجب شد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دو وزیر ترکیه‌ای را تحریم کند. آمریکا همچنین تعرفه‌ها بر واردات آهن از ترکیه را به دو برابر افزایش داد.

این دو متحد ناتو همچنین در خصوص این موارد اختلاف دارند: سیاست‌ها در شمال سوریه، قصد ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه و درخواست‌های جدید واشنگتن مبنی بر توقف خرید‌های نفت از ایران که یک منبع مهم برای واردات انرژی ترکیه است.