مبارزه با تروریسم موضوع سند اجلاس سه جانبه تهران

صادق حسین جابری انصاری مشاور وزیر امور خارجه در مسائل سیاسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب اظهار کرد:نشست فردای تهران نشست سوم صلح سوریه است و از یک نظر ادامه نشست های قبلی است و از نظر دیگر اهمیت خاص خود را دارد چرا که در زمانی برگزار می‌شود که تحولات سوریه سمت و سویی خاص پیدا کرده و بخش عمده ای از کشور از وجود نیروهای تروریستی پاک شده است.

وی افزود:این مسائل تنها اهمیت این اجلاس نیست بلکه این اجلاس در زمانی برگزار می‌شود که سیاست های یکجانبه گرایانه ایالات متحده آمریکا هر سه کشوری را که در این اجلاس در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند را هدف قرار داده و هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه موضوع تحریم های ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های خاص ترامپ رئیس جمهور آمریکا هستند.

جابری انصاری ادامه داد: همینطور مجموعه روندها و تحولات دیگر منطقه ای و بین المللی در جریان است و این کنار هم قرار گرفتن سران رئیس در نشست تهران از اهمیت خاصی سیاسی و خبری برخوردار خواهد بود.

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد:اجلاس تهران به لحاظ موضوعات مرتبط با سوریه سندی را مانند نشست‌های سران و همه نشست‌های آستانه خواهد داشت و امروز در گفتگوهایی که هیئت‌های سه کشور در سطح نمایندگان ارشد خود داشتند این سند را بررسی و نهایی کرده و در نهایت به روسای جمهور تقدیم می‌شود.

وی گفت: درصورت تایید، این سند به عنوان سند اجلاس تهران منتشر خواهد شد و طبیعی است که این سند همه موضوعات مرتبط با تحولات سوریه را در بر خواهد داشت و تلاش‌هایی که در روند آستانه و صلح سوریه تاکنون توسط سه کشور انجام شده است را در بر می‌گیرد.

جابری انصاری تصریح کرد:یکی از موضوعات مطرح در این سند تأکید بر ادامه رویایی مبارزه با تروریسم خواهد بود و یکی از موضوعات دیگر موجود در این سند به ثبت با بازگشت آوارگان و تاکید بر ضرورت بازگشت این افراد و ساماندهی آنها و موضوع بازداشت شدگان و مفقودان جنگ سوریه که از موضوعات انسانی مهم مرتبط با این جنگ هست که ما در روند آستانه کمیته خاصی را برای رسیدگی به این موضوع و تسهیل تبادل ایجاد کرده ایم.

مشاور وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: مجموعه تحولات جاری را طبیعتاً توسط روئسا مرور خواهد شد و افق آینده تحولات و همکاری‌های سه کشور را بررسی می کنند.

وی افزود: هدف گیری آستانه از آغاز پایان بحران سوریه بوده و تا هنگامی که این بحران به طور نهایی خاتمه پیدا نکند فرمت و غالب آستانه ادامه پیدا خواهد کرد و این همکاری سه جانبه یکی از همکاری های موفق منطقه ای و بین المللی است که بین چند کشور انجام شد.

جابر انصاری خاطر نشان کرد: اهمیت آستانه در این بود که دو جبهه رویا رو در صحنه سوریه را در سال‌های آغاز بحران در کنار یکدیگر قرار داد و در حدود دو سال گذشته روند تحولات در صحنه سوریه به سمت و سوی مثبت ترین اتفاقات حرکت کرده است.

جابری انصاری گفت: یکی از کارهایی که در این روند انجام شد و بسیار موثر نیز بود ایجاد مناطق کاهش تنش در مناطق تمرکز عمده جمعیتی سوریه بود به نحوی که عملاً بدون ان که رویارویی با تروریسم خاتمه پیدا کند تلفات انسانی کاهش پیدا کرد.

وی افزود: منطقه ادلب منطقه باقی مانده از مناطق چهارگانه کاهش تنش است و ما از ابتدای اعلام این مناطق در آستانه تاکید کردیم که این مناطق مناطق موقتی خواهند بود و کاهش تنش ها موقت است و به هیچ وجه اعلام این مناطق به معنای توقف رویارویی با تروریست‌ها نخواهد بود.

مشاور وزیر امور خارجه تاکیید کرد: هدف اعلام این مناطق کاهش تلفات انسانی بود چرا که منطقه ادلب منطقه‌ای است که جز استان‌های باقی‌مانده در خارج از حاکمیت دولت سوریه است و ما به دنبال این هستیم تا از طریق راه حلی مبتنی بر توافق ادلب تحت سلطه و حاکمیت دولت سوریه قرار بگیرد.

وی ادامه داد:اصل اول این است که تکلیف تروریست‌هایی که به شکل گسترده در این منطقه هستند روشن شود چرا که این منطقه در حال حاضر مرکز تمرکز نیروهای جبهه النصره است که از سوی همه کشورهای جهان و در قطعنامه های بین المللی به عنوان گروه تروریستی شناخته شده اند و رویارویی با آنها یک عملیات مشروع است.

جابری انصاری ادامه داد: اصل دوم بر این امر تاکید دارد که ادلب جزئی از خاک سوریه است و باید مثل مناطق دیگر این کشور تحت حاکمیت دولت مرکزی قرار بگیرد چرا که ادامه این شرایط خاصی که در این منطقه ایجاد شده تبعات و توالی فاسدی در زمینه تجزیه این کشور خواهد داشت که یکی از خط قرمزهای ما است.

وی گفت: اما در کنار این اصل، اصل سومی که بسیار برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد مسئله انسانی است و به دلیل حضور بین دو تا ۳ میلیون سوری در این منطقه است .