اولتیماتوم مجلس به پتروشیمی‌ها

حمید گرمابی با اشاره به جلسه کمیته پتروشیمی مجلس با مدیران صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی و معاون وزیر صنعت، گفت: در گزارشی که مدیران صنعت پتروشیمی به کمیته ارائه دادند مشخص بود که بخش مهمی از درآمد حاصل از صادرات این شرکت‌ها به بازار ارز عرضه نمی‌شود. اعداد و ارقامی که در خصوص صادرات ارائه شد، نشان می‌داد پتروشیمی درصدی از ارز حاصل از صادرات را در بازار عرضه نمی‌کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجیه مدیران پتروشیمی این بود که برای واردات برخی مواد اولیه و تجهیزاتشان نیاز به ارز دارند، به همین دلیل بخشی از درآمد‌های ارزی خود را به بازار عرضه نمی‌کنند تا در زمان واردات معطل تخصیص ارز نشوند.

نایب رئیس کمیته پتروشیمی مجلس گفت: کمیته پتروشیمی مجلس به مدیران پتروشیمی اولتیماتوم داد که توجیهات آن‌ها قابل قبول نیست و باید تمامی ارز حاصل از صادرات را در بازار عرضه کنند.

گرمابی گفت: پتروشیمی‌ها در ایران خوراک خود را با پایین‌ترین قیمت و ارزان دریافت می‌کنند لذا باید در مقابل نسبت به دولت و کشور احساس مسئولیت کرده و ارز حاصل از صادرات را در بازار عرضه کنند.

وی در تشریح راهکار‌های حل مشکلات پتروشیمی گفت: یک راهکار این است که خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ ارز در بازار ثانویه در اختیار پتروشیمی‌ها قرار داده شود، این امر موجب افزایش ۱۰۰ درصدی کالا‌های تولیدی پتروشیمی‌ها می‌شود.

نائب رئیس کمیته پتروشیمی ادامه داد: محصولات پتروشیمی در بورس با کف قیمت به فروش می‌رسد و فقط ۵ درصد اجازه رقابت دارند، اما در بازار آزاد این محصولات با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد و این ساز و کار فروش محصولات پتروشیمی موجب می‌شود سود خرید و فروش این محصولات به جیب دلالان برود، بنابراین راهکار دیگر این است که خوراک با قیمت فعلی در اختیار پتروشیمی‌ها قرار گیرد، اما باید سقف قیمت فروش محصولات پتروشیمی در بورس برداشته شود.

وی ادامه داد: در صورت اجرای این راهکار سود پتروشیمی‌ها افزایش می‌یابد و می‌توانیم از این محل به صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها کمک کنیم.

نائب رئیس کمیته پتروشیمی مجلس گفت: پس از پایان تعطیلات مجلس مدیران پتروشیمی به کمیته دعوت می‌شوند تا گزارشی در مورد میزان صادرات محصولات و میزان دقیق ارزی که در بازار عرضه کرده اند به مجلس ارائه دهند.