روند شکایت ایران از آمریکا در لاهه چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

عزت الله یوسفیان ملا ، در خصوص شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری، اظهار داشت: علت طرح شکایت ایران علیه آمریکا در دیوان لاهه برای این است که جهانیان بدانند جمهوری اسلامی ایران از اجرای مفاد قرارداد بین‌المللی برجام عدول نکرده؛ می‌توان گفت این اقدام جنبه روشنگری و افشاگری دارد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حکم صادره از دیوان بین‌المللی دادگستری جنبه اجرائی ندارد، بیان کرد: پس از صدور حکم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص شکایت ایران از آمریکا، این حکم بلافاصله اجرائی نمی‌شود.

حکم صادره از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری جنبه اعلامی دارد

وی افزود: حکم صادره از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری جنبه اعلامی دارد و اثرگذاری آن در حد اعلان عمومی برای است تا از طریق این روشنگری ثابت شود که آمریکا در برجام به امضای خود وفادار نمانده است.

یوسفیان ملا ادامه داد: توافق هسته‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید و جهان به امضای آن صحه گذاشت و حتی اروپایی‌ها به عنوان شرکای درجه یک آمریکا این توافق بین‌المللی را قبول داشتند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران به دنبال این بود تا از هر مسیری به جهانیان اعلام کند که پیمان خود را نشکسته است بلکه این آمریکا بوده که به امضا و تعهدات خود پایبند نبوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار نداریم دیوان لاهه حکم صادر کند و حکم را به مرحله اجرا برساند، بلکه در این زمینه باید مواضع جمهوری اسلامی مطرح می‌شد تا متخلف مشخص شود، هدف روشن شدن ذهن مردم جهان است تا طرف پیمان شکن در برجام مشخص شود.