وزیر انرژی روسیه تحریم‌های واشنگتن علیه ایران را محکوم کرد

آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی گفت: در نتیجه تحریم های آمریکا که قرار است از نوامبر مجددا اعمال شود، تبعاتی علیه صنعت نفت ایران وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر احتمالی تحریم های آمریکا علیه صنعت نفت ایران گفت: موضع ما همچنان این است که این تحریم ها غیرسازنده و اشتباه است.

وزیر انرژی روسیه افزود: این بهتر است که همکاری در بازار ادامه پیدا کند، ایران یک صادر کننده نفت در بازار است که عرضه باثبات را در بازار تامین می کند.

نوواک تصریح کرد: ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر منابع است و جایگاه مستحکمی از نظر منابع انرژی هم در اوپک و هم در بازارهای جهانی انرژی به طور کلی دارد. بنابر این تصور می کنم تبعاتی وجود خواهد داشت، من مطمئن هستم ولی تنها زمانی می توانیم با قاطعیت اظهار نظر کنیم که این تحریم ها اجرا شده باشد.

وزیر انرژی روسیه اظهار داشت: ما نمی دانیم شرکت ها چگونه واکنش نشان خواهند داد، کشورهایی که در حال تعامل و همکاری با ایران هستند، چگونه واکنش نشان می دهند. ما باید منتظر تحریم های واقعی باشیم.

در ماه می دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از توافق هسته‌ای 2015 میلادی با ایران خارج می شود. ترامپ وعده داده است تا صادرات نفت ایران را تا نوامبر به صفر برساند. واشنگتن هشدار داده است که هر کشور یا شرکتی که با ایران همکاری تجاری و اقتصادی داشته باشد با تحریم های ثانویه روبرو خواهد شد.

این مساله موجب شده است تا شرکت های مهم و بزرگ غربی از ایران خارج شوند. اتحادیه اروپا از واشنگتن خواسته است تا معافیت هایی را برای شرکت های اروپایی قائل شود ولی واشنگتن با این درخواست مخالفت کرده است.