اشتباه دولت قبل در قبال ایران را درست می‌کنیم!

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته ضمن حضور در برنامه‌ای در شبکه فاکس نیوز، از جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا برای دیدار با وزیر خارجه ایران انتقاد کرد و گفت مقامات دولت سابق نمی خواهد صحنه را ترک کنند.

 

وی گفت: دولت پیشین آمریکا اساسا راه اشتباهی را در قبال ایران پیش گرفت و ما تلاش می کنیم آن را برای آمریکا درست کنیم.

پمپئو با اشاره به دیدارهای کری با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران افزود: «وزیر [سابق] کری به نظر می رسد نمی تواند از صحنه کنار برود ولی در نهایت باید این کار را انجام دهد. زمانی که من وزیر خارجه سابق شوم از صحنه کنار می‌روم، همانند تمام وزرای خارجه سابق دیگر.»

هفته گذشته، پمپئو در یک کنفرانس خبری ضمن انتقاد از ملاقات وزیر خارجه دولت اوباما با ظریف، انجام چنین دیدارهایی را از سوی وزیر خارجه سابق را «نامناسب» و «بی‌سابقه» توصیف کرد و آن را برخلاف سیاست های آمریکا دانست.

او گفت: مذاکره با دولت های خارجی خوب است تا زمانی که هم راستا با سیاست خارجی آمریکا کار کنید. آنها برای سیاست خارجی که برای خودشان است کار می کنند نه آنکه متعلق به آمریکا است.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد از تمرکز کافی برای اجرای سیاست خارجی آمریکا برخوردار است و اقدامات قانونی را به دیگران واگذار خواهد کرد. وی گفت: آنها نه تنها ناکارآمد هستند بلکه به شیوه ای عمل می کنند که برای دستیابی به آنچه برای مردم آمریکا مناسب است، مضر است. این انتقاد من است. آن را رها کنید.

جان کری پیشتر در یک مصاحبه رادیویی گفته بود در ماه‌های گذشته بین سه تا چهار بار با وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. او همچنین ضمن حضور در برنامه «دانا پرینو» از شبکه فاکس نیوز این موضوع را که به ایرانی ها گفته تا زمان روی کار آمدن رئیس جمهور دموکرات صبر کنند را رد نکرد.