به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز خود ماده ۱۰ از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که برای اصلاح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شده بود، بررسی و تصویب کردند.

بر این اساس مقرر شد که به منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می‌شود و تشخیص آنها از کالاهای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالای جعلی، تقلبی، غیر بهداشتی، و غیر استاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهی‌های دریافت شناسایی کالا، شناسایی رهگیری، ثبت گواهی‌ها و شماره شناسه‌های فوق توسط گمرک است.

بنا بر این مصوبه، ‌‌توزیع و فروش کالاهای وارداتی در سطح بازار خرده‌فروشی منوط به نصب این دو شناسه است و در غیر این صورت کالاهای مذکور قاچاق محسوب می‌شوند.

در تبصره یک این ماده آمده است که وزارت صنعت و معدن و تجارت مکلف است با همکاری دستگاه‌های تخصصی مرتبط، برای شناسایی و رهگیری کالا از بدو ورود تا سطح عرضه سامانه‌ای با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین از جمله رمزینه۲ یا چند بعدی، ایجاد و امکان بهره‌گیری دستگاه‌های مرتبط را از سامانه مزبور فراهم کند.

در تبصره ۲ نیز آمده است که توزیع و فروش کالاهایی که با استفاده از هرگونه معافیت قانونی از قبیل ملوانی و تعاونی مرزنشینی که به کشور وارد شده است، در هر نقطه از کشور منوط به نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری باشد.

تشریفات قانونی این کالاها با رعایت ماده ۹ قانون ساماندهی مبادلات مرزی و ماده ۱۲۰ قانون امور گمرکی انجام می‌شود.

در تبصره ۳ نیز آمده است آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد و دستگاه‌های اجرایی عضو آن با لحاظ زمانبندی، اولویت کالایی و روش نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری بر روی کالا و نحوه تخصیص نیازهای فنی هر دستگاه، ظرف سه ماه تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ماده ۱۰ از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ۱۱۴ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۱۳رأی ممتنع به تصویب مجلس رسید.