انتقاد بلژیک از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

نخست وزیر بلژیک روز چهارشنبه با انتقاد از تحریم‌های ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت، واشنگتن نمی‌تواند برای انتخاب شرکای اروپا تصمیم‌گیری کند.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» «چارلز میشل» نخست وزیر بلژیک در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «آر. تی. بی. اف» گفت: «نمی نمی‌توانیم به آمریکا اجازه دهیم تا برای توسعه تجاری و داد ستد شرکت‌های اروپایی تصمیم‌گیری کند. »
وی درباره برجام نیز گفت، توافق هسته‌ای مسیر‌های گفت‌‌وگوی سیاسی در حمایت از آن‌هایی که خواهان یک ایران نوین و با اقتصاد قدرتمند و متعهد به عدم اشاعه هسته‌ای را باز می‌گذارد.
نخست وزیر بلژیک نخستین رهبر غربی بود که در حاشیه برگزاری هفتاد و سومین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دیدار کرد.
یک رسانه آمریکایی نیز روز چهارشنبه از احتمال نتیجه معکوس تلاش‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه ایران خبر داد و نوشت: در حالی که ترامپ می‌خواهد مجمع سالیانه سازمان ملل متحد را با جلب حمایت کشورهای جهان برای انزوای ایران ترک کند، ولی کارشناسان هشدار می‌دهند این اقدام ممکن است به انزوای خود آمریکا منتهی شود.

به نوشته روزنامه «یو.اس. ای. تودی» ، فرانسه، انگلیس و دیگر متحدان مهم آمریکا تمایلی را از خود برای ترک توافق هسته‌ای سال 2015 نشان نداده‌اند. این در حالی است که ترامپ فشارهای زیادی را بر آن‌ها بدین منظور وارد کرده است.

در عوض، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن هر دو قصد دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران را در حاشیه اجلاس رسمی مجمع عمومی سازمان ملل متحد دارند .این اقدام‌ها علامتی دال بر این است که آن‌ها در پی یافتن راه‌هایی برای تداوم همکاری با تهران با وجود فشارهای آمریکا هستند.

برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. اما آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.