شاخصه سیاست خارجی ترامپ

سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طی دو سال اخیر بارها در بوته نقد مقامات سیاسی و تحلیلگران آمریکایی و غربی قرار گرفته است. از دموکرات های آمریکا تا برخی جمهوری خواهان سنتی معتقدند که سیاست خارجی ترامپ مولد بحران های زیادی در نظام بین الملل بوده و منجر به انزوای ایالات متحده در جهان شده است. با این حال ترامپ سعی دارد با مانور بر روی شعار احیای چهره آمریکا، زمینه را برای مانور خود در برابر منتقدانش ایجاد کند. در آستانه برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره، سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بار دیگر به موضع بحث رسانه های این کشور تبدیل شده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که یکی از نقاط ضعف اساسی ترامپ، سیاست خارجی وی می باشد. 

یکی از تحلیل هایی که در این خصوص مطرح شده است، تحلیلی است که جکسون دیل' معاون سردبیر صفحه مقالات واشنگتن پست در این روزنامه نوشته است. در بخشی از این تحلیل آمده است  : شاید بعید به نظر برسد؛ اما عین حقیقت است. آنگونه که در اسناد هم ثبت است، موثرترین مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور 'ترامپ' از زمان روی کار آمدنش؛ 'باراک اوباما' بوده است.

در ملاقات این دو در 10 نوامبر 2016، اوباما موفق شد ترامپ را متقاعد سازد که؛ حساس ترین مشکل امنیت ملی کشور آمریکا، موضوع کره شمالی و تولید سلاح های هسته ای قاره پیماست که قادر باشد تا قلب آمریکا را هم نشانه برود.

متاثر از آن، ترامپ خدمت ریاست جمهوری اش را با مبارزه ای 

ولو نامنظم، اما موثر و کارآمد علیه برنامه هسته ای کره شمالی و تشدید فشار بر این رژیم آغاز کرد. این مبارزه نهایتا به آنجا ختم شد که اجلاس سران دو کشور تشکیل شد. اما از آنجایی که ترامپ خود را آنگونه که سزاوار است آماده یک چنین ملاقاتی نکرده بود و بیش از حد به خودش مطمئن بود، آن دیدار را ضایع کرد و بر باد داد.

در این یادداشت آمده است : همین ناشی گری ترامپ سبب شد تا رهبر کره شمالی فکر کند که آمریکا حاضر خواهد شد یک جانبه امتیازهای خارق العاده ای را به پیونگ یانگ بدهد. اما این اتفاق نیفتاد و روند مذاکره هم خود به خود به هم خورد.

'کیم' حالا در پی آن است که ملاقات دیگری با ترامپ داشته باشد و منتظر است تا بلکه از او امتیاز بگیرد.

' جکسون دیل' اضافه می کند به هر روی؛ آن عقلانیتی که در اوباما بود در ترامپ یافت نمی شود. فقدان این عقلانیت؛ منجر به این شده است که ترامپ عاجز از حل اضطراری ترین مشکلات بین المللی باشد که آمریکا گرفتار آن است.

این فعال رسانه ای آمریکا می نویسد : موجودیت کلی سیاست خارجی دولت ترامپ، ملقمه ای است از؛ پرت و پلاگویی ها و اعمال و رفتار و حرکاتی بدون برنامه ریزی قبلی .' امروز آمریکا با چالش های بزرگی در همسایگی اش در آمریکای لاتین مواجه است ، اما گویا 'کاخ سفید' ترامپ خود را به خواب زده است و آنها را نمی بیند.

واقعیت امر این است که مطابق آنچه واشنگتن پست و بسیاری دیگر از رسانه های آمریکایی اذعان دارند، سیاست خارجی ترامپ سیاستی بی برنامه می باشد. انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی دولت ترامپ و مایک پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه این کشور، این بی برنامگی را تشدید کرده است.