دوربین یورونیوز در میان اهالی تورقوزآباد

از روز پنجشنبه بود که نام تورقوزآباد به زبان‌ها افتاد و جستجو برای این واژه در فضای مجازی به اوج رسید. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی سالیانه خود در مجمع عمومی سازمان مللادعا کرد ایران در این آدرس فعالیت اتمی پنهانی دارد و از یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا پیش از پاکسازی آن توسط ایرانیان، این محل را بازرسی کند.

پس از آن بود که تورقوزآباد به سوژه داغ فضای مجازی ایرانی‌ها تبدیل شد. پرسش‌های زیادی به یکباره مطرح شد. از جمله اینکه آیا واقعا این «کارگاه» محلی سری برای مخفی کردن حجم زیادی از مواد و تجهیزات برنامه اتمی ایران بوده است؟ یا اینکه به نخست وزیر اسرائیل آدرس غلط داده اند؟ و سئوالاتی با مضامین مشابه.

مقامات ایران از جمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و معاونش، عباس عراقچی به این ادعا بلافاصله واکنش نشان دادند. «غیرمعمول» بودن ادعای بنیامین نتانیاهو، دستمایه طنزپردازی بسیاری از ایرانیان در فضای مجازی شد. البته این نخستین باری نبود که نخست وزیر اسرائیل ادعایی را در مورد فعالیت هسته‌ای ایران مطرح می‌کرد. او حتی شنبه شب در مصاحبه با شبکه سی ان ان با دفاع از ادعای خود در صحن مجمع عمومی، مدعی شد: «از زمانی که ما آرشیو اطلاعات اتمی ایران را کشف کردیم، آن‌ها [مقامات ایرانی] در تقلا بوده‌اند تا انبار تجهیزات اتمی را پاکسازی کنند. ماه گذشته آن‌ها ۱۵ کیلوگرم ماده رادیو اکتیو را از آن محل خارج کردند و در تهران پخش کردند. من به ساکنان تهران که در خطر هستند گفتم که چنین چیز‌هایی را دارند مثل پنکیک می‌فروشند.»

خبرنگار یورونیوز برای بررسی میدانی موضوع با دوربین خود به کوچه مهر تورقوزآباد رفت. مشاهدات خبرنگار ما حاکی از آن است این «انبار» فاقد ابتدایی‌ترین امکانات برای محافظت از یک مکان مهم به نظر می‌رسد. چند دوربین مداربسته که تمامی قالی شویی‌های اطراف نیز به آن مجهز بودند و نگهبانی که به گفته او به دستور مالک انبار اجازه نداشت در را بر روی کسی بگشاید و از حضور خبرنگاران به آن محل کلافه بود.

دوربین یورونیوز در میان اهالی تورقوزآباد/ نتانیاهو را سرکار گذاشته‌اند

اما همسایگان این انبار که عمدتا صاحبان و کارگران کارخانه‌های قالیشویی هستند از شنیدن چنین خبری متعجب شده اند و معتقدند این رفتار اسرائیل بیشتر به منظور فشار بیشتر بر مردم ایران است.

یکی از همسایه‌ها و صاحب یک کارخانه قالی شویی در این باره به خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «این اطلاعات را حتما یک نفر داده و با آن او (نتانیاهو) را سر کار گذاشته. شما این ملک را نگاه کنید متوجه می‌شوید که چیزی نیست.»

یک خانم که کارگر کارخانه مجاور آن است از حرف‌های بنیامین نتانیاهو حیرت زده نشده است. او می‌گوید: «اسرائیل این حرف‌ها را زده، معلوم است دیگر اسرائیل همیشه با ما بد است و سر جنگ دارد این چیزی است که معلوم است.»

یکی دیگر از اهالی محل هم معتقد است هدف از پرداختن به چنین مسائلی بدبین کردن مردم نسبت به حکومت است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۲ گزارش اخیر تایید کرده که ایران به تعهداتش در برجام متعهد بوده است. ایران نیز اعلام کرده است به صورت مرتب آژانس را در جریان فعالیت‌های خود در این حوزه قرار می‌دهد و هیچگونه نگرانی از بابت این گونه ادعا‌ها ندارد.