ایران؛ موضوع مهم مذاکرات وزیر خارجه آلمان با مقامات آمریکایی در واشنگتن

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات آمریکا وارد واشنگتن شده است. بحران سوریه و همچنین سرنوشت توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی از موضوعات محوری مذاکرات هایکو ماس خواهد بود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان شامگاه سه‌شنبه، 10 مهر (2 اکتبر) به وقت محلی وارد واشنگتن شد تا با مقامات آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان جنگ سوریه و همچنین آینده و سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران موضوعات اصلی مذاکرات وزیر خارجه آلمان در آمریکا خواهد بود.

ماس قرار است  امروز چهارشنبه با مایک پامپئو، همتای آمریکایی خود و همچنین جان بولتن مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده ملاقات کند.

این دومین بار است که ماس در دوران فعالیت خود به عنوان وزیر خارجه آلمان برای انجام سفری رسمی راهی آمریکا می‌شود. یکی از موضوعات اختلاف‌برانگیز میان برلین و واشنگتن همچنان سیاست و موضع دو کشور در قبال جمهوری اسلامی است.

در حالیکه ایالات متحده از برجام خارج شده، اتحادیه اروپا همچنان می‌کوشد، توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را نجات دهد.

 اما در ارتباط با سوریه هر دو کشور آلمان و آمریکا در تلاشند که جلوی حمله‌ گسترده ارتش بشار اسد به ادلب را بگیرند و همچنین روند تدوین قانون اساسی جدیدی در سوریه را به جریان اندازند.

یکی از نگرانی‌های دو کشور این است که ارتش سوریه در صورت حمله به ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کند. دراین صورت واشنگتن از آلمان انتظار مشارکت در عملیاتی تلافی‌جویانه علیه ارتش بشار اسد را دارد.

گسترش مناسبات آلمان و آمریکا نیز از دیگر موضوعاتی است که در برنامه‌ سفر هایکو ماس به واشنگتن گنجانده شده است.

وزیر خارجه آلمان قرار است در طی این سفر "سال مشترک آلمان و آمریکا" را افتتاح کند که در چارچوب آن بیش از یکهزار برنامه‌ در عرصه‌های گوناگون برگزار خواهد شد تا روابط دو کشور فراسوی مناسبات سیاسی گسترش یابد.