طنین شکست آمریکا در سوریه
هر اندازه زمان سپری می شود، شکست آمریکا در سوریه نمود بیشتری پیدا می کند. این روزها نه تنها رسانه های غربی، بلکه سیاستمداران ارشد آمریکایی و اروپایی قدرت انکار شکست خود در سوریه را ندارند. از سال 2011 میلادی، ایالات متحده آمریکا با استفاده از مهره های عربی مرتجع خود در منطقه بازی خطرناکی را علیه حکومت و ملت سوریه آغاز کرد. امروز پس از حدود 7 سال، شاهد شکست بازی واشنگتن در دمشق هستیم. هم اکنون گروه های تکفیری و تروریستی در سوریه هر روزه خود را در موقعیتی سخت تر و تنگنایی بیشتر می بینند. روندی که تا نابودی کامل گروه های تکفیری ادامه خواهد یافت.
   اوباما در سال 2013 میلادی با همراهی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه خود و حتی برخی سناتورهایی که ظاهرا رقیب کاخ سفید بودند ( مانند جان مک کین )، داعش را در سوریه تاسیس کرد. این میراث شوم و خونین در پایان سال 2016 میلادی به دونالد ترامپ رسید. ترامپ که به مانند اوباما تعلق خاطر خاصی به داعش و دیگر گروه های تروریستی و تکفیری در سوریه داشت، از هیچ گونه اقدام و کوششی در راستای حمایت از آنها دریغ نکرد. با این حال پیروزی جبهه مقاومت در سوریه، رویاهای ترامپ را نقش بر آب ساخت. یکی از وجوه اشتراک اوباما و ترامپ، شکست مشترک این دو در سوریه محسوب می شود. شکستی که برای همیشه در کارنامه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا ثبت و ضبط خواهد گردید.
هم اکنون ترامپ همانند امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در صدد حمایت از معدود تروریست های باقیمانده در سوریه هستند. نابودی تروریستها در ادلب، منجر به سقوط آخرین ایستگاه باقیمانده آمریکایی ها در این کشور خواهد شد.در چنین شرایطی رئیس جمهور آمریکا در صدد دادن تنفس مصنوعی به اعضای باقیمانده داعش است. این در حالی است که حتی اگر ترامپ و ماکرون با تمامی توان خود این اقدام را صورت دهند ، باز هم شکست نهایی و کامل گروه های تروریستی و تکفیری در خاک سوریه اجتناب ناپذیر خواهد بود. در چنین شرایطی بهتر است واشنگتن و متحدان اروپایی آن شکست خود را در سوریه پذیرفته و به اراده ملت سوریه تن دهند.روزنامه واشنگتن‌پست اخیرا در سرمقاله خود نوشته است ایالات متحده هنوز فاقد سیاستی واقع‌بینانه در قبال سوریه و ایران است. 
روزنامه آمریکایی سخنان چند روز پیش «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اینکه نظامیان آمریکایی تا زمان حضور نیروهای ایران در سوریه در این کشور باقی ماند را تغییری عمده در سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا توصیف کرده است. بولتون چند روز پیش گفت: «تا وقتی که نیروهای ایران در خارج از مرزهایشان حضور داشته باشند ما [سوریه را] ترک نخواهیم کرد.»
واشنگتن‌پست در تفسیر این سخنان بولتون نوشته است: «این اظهارات تغییری عمده در سیاست‌های دولتی به نظر رسید که ۲۰۰۰ نظامی را در شرق سوریه مستقر کرده اما ادعا می‌کند تنها مأموریتش، نابود کردن باقی‌مانده‌های داعش است.»
برخی از نماینده‌های دموکرات در کنگره آمریکا تصریح کردند که قانونگذاران آمریکایی هیچ مجوز قانونی برای درگیر شدن با نیروهای ایران در سوریه یا جاهای دیگر اعطا نکرده‌اند. بعد از آن، «جیمز جفری»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا این توضیحات را ارائه کرد: «ماندن در سوریه لزوماً به معنی داشتن نیروی زمینی نیست... ما قصد نداریم ایرانی‌ها را به زور از سوریه خارج کنیم.»واشنگتن‌پست درباره این سخنان جفری هم نوشته است: «بنابراین، خبر خوش این است که رئیس‌جمهور ترامپ قصد راه‌اندازی جنگ با ایران در سوریه بدون مجوز کنگره را ندارد؛ خبر بد اما اینکه دولت او هنوز فاقد سیاستی واقع‌بینانه برای پایان دادن به درگیری‌ها و تهدیدهای ناشی از ایران علیه منافع آمریکا است.»
 روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از این سرمقاله تصریح کرده بیش از ۲۰۰ حمله هوایی توسط جنگنده‌های اسرائیل نتوانسته‌ از «تشکیلات‌سازی ایران» در سوریه جلوگیری کند.  
واشنگتن پست