روسیه ساز و کار اتحادیه اروپا برای تعامل مالی با ایران را دنبال می‌کند

اتحادیه اروپا برای ادامه تعامل مالی مشروع با ایران به دنبال ایجاد یک کانال مالی بین‌المللی برای غلبه به سلطه دلار و تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا است که قرار است تا پیش از شروع دور دوم تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در ۱۳ آبان ماه سال جاری، کار خود را آغاز کند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه گفته بود که: «ایجاد این کانال، در عمل به معنای آن است که اعضای اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل تعاملات مشروع با ایران ایجاد می‌کند و این کانال به شرکت‌های اروپایی اجازه ادامه تجارت با ایران را می‌دهد.»

به نوشته نشنال اینترست، اما آمریکا این کار را ناممکن دانسته یا حداقل به سخره گرفته است.

این نشریه اعلام کرده که بر خلاف دور قبلی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این بار اروپایی‌ها بر این باورند که ایران به برجام پایبند مانده و هیچ دلیلی برای بازگرداندن تحریم‌ها نیست. در همین راستا برخی شرکت‌های اروپایی تصمیم گرفته‌اند که تجارت خود با ایران را ادامه دهند.

این درحالی است که روسیه هم با توجه به تحریم‌های آمریکا  علیه خود، این ساز و کار ویژه را از نزدیک دنبال می‌کند و در صدد آن است که با استفاده احتمالی از آن، تحریم‌های آمریکا را بی اثر کند و طبیعی است که روس‌ها دوست داشته باشند که ساز و کار ویژه‌ای که برای ایران ایجاد شده، عملیاتی شود.

به راه افتادن چنین مکانیزمی به معنای قیمت‌گذاری نفت بر اساس یورو در کنار قیمت فعلی دلاری خواهد بود. علاوه بر این، استفاده احتمالی از روپیه هند در کنار یوان چین در تجارت انرژی ایران که برای پرهیز از تحریم‌های دلاری صورت می‌گیرد و به رهایی از برتری دلار در تعاملات مالی بین‌المللی کمک می‌کند.

به همین دلیل است که احتمالا روسیه نیز بخواهد نهاد‌های مالی خود را در این ساز و کار وارد کند تا در صورت اعمال تحریم‌های جدید آمریکا با آن مقابله کند.