زیاده خواهی های آمریکا صدای روس ها  را هم در آورد

آمریکا در حال خروج از بسیاری از توافق‌ها و سازمان‌های  بین‌المللی  است زیرا این کشور بر این باور است که دیگر این سازمان‌ها و توافقنامه‌ها سودی برای آمریکا ندارند.  

نشریه روسی پراودا روز سه‌شنبه در گزارشی با پرداختن به این موضوع  و ذکر مواردی چون خروج  یکجانبه آمریکا از «برجام» یا تهدید برخی مقام‌های این کشور چون «جان بولتون» مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در خروج از برخی پروتکل‌های بین‌المللی، به گفت‌و‌گو با برخی تحلیگران روس پرداخت.

 این کارشناسان روسی در این گفت‌‌وگو به نقد اقدام‌های خارج از عرف و مقررات بین المللی واشنگتن و معایب و مزایای اقدام مشابه از جانب  مسکو در این زمینه پرداختند.

به نوشته پراودا، «کنستانتین کاساچف» رئیس کمیته امور بین‌المللی در «شورای فدراسیون روسیه» بر این باور است که مبنای معاهده‌ها و سازمان بین‌المللی بر اساس اصول برابری اعضای آن است.

وی در این زمینه گفت: «با این حال، چنین ساختاری برای آمریکایی‌ها ناعادلانه به نظر می‌ر‌سد ، چرا که آن‌ها آمادگی پذیرش این‌ نکته و عکس آن‌که  در قیاس با دیگران از حقوق برابری برخوردار هستند را ندارند. »

 کاساچف ادامه داد: «فلسفه سیاست خارجی آمریکا بر اساس حقوق ویژه در روابط بین‌الملل و نیز برتری قانون ملی این کشور است. آمریکایی‌ها معتقدند که همزمان از حقوق منحصر به فردی در امور  تحقیق و تفحص ، محاکمه، دادستانی، قضاوت و حتی اعدام افراد برخوردارند.»

 این نشریه سپس به ذکر برخی توافق‌ها و یادداشت تفاهم‌های بین روسیه و آمریکا که مسکو از آن بیرون آمده پرداخت و به مواردی چون تعلیق توافقنامه با آمریکا در سال 2016 در همکاری تحقیقاتی در امور هسته‌ای و انرژی اشاره کرد.

«ویکتور ازروف» رئیس «شورای کمیته دفاع و امنیت» در اظهار نظری در  این زمینه، امکان خروج روسیه از معاهده کاهش تسلیحات راهبری (استارت) در واکنش به استقرار سامانه‌های موشکی جدید آمریکا در شرق اروپا را رد نکرد.

این تحلیلگر روس در این زمینه توضیح داد: «این اقدامی افراطی است و امیدوارم که این موضوع محقق نشود، اما مجلس روسیه هنگام تصویب توافقنامه جدید استارت مشخص کرد که استقرار سامانه‌های دفاع موشکی می‌تواند یکی از دلایل خروج روسیه از این معاهده باشد.»

«نیکلای توپورنین» دانشیار شاغل در موسسه «روابط خارجی مسکو» نیز معتقد است که برای آغاز خروج از توافق‌نامه‌های نامطلوب، روسیه اول باید اولویت داشتن قوانین بین‌المللی بر قوانین ملی را  تغییر دهد.

وی در این زمینه گفت که  این راهی بسیار خطرناک است، زیرا چین، آلمان، فرانسه، انگلیس، هند و پاکستان  که همه دارای سلاح‌های اتمی هستند می‌توانند این کار را انجام دهند.

نیکلای توپورنین با پرداختن به احتمال خروج روسیه از سازمان تجارت جهانی ادامه داد: «خروج از سازمان تجارت جهانی برای روسیه سودی ندارد، زیرا این سازمان به روسیه فرصتی برای رقابت آزادانه در بازارهای غربی را می‌دهد. اگر ما این سازمان را ترک کنیم، باید بر مسئله عوارض گمرکی در صادرات نیز غلبه کنیم و ما تقریبا قادر به رقابت در این زمینه  نیستیم. در صورت انجام این کار ، به شدت در هرگونه سرمایه‌گذاری و فناوری آتی در روسیه  تردید دارم.»