اهمیت وافر همکاری با ایران برای هندی‌ها

روزنامه هندی اِیشِن اِیج در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا هشدار داده است هند "زودتر از آن که فکرش را بکند" متوجه خواهد شد که واشنگتن به علت امضای قرارداد خرید سامانه ضد موشکی اس-400، در اندیشه مجازاتش است و اکنون دولت ترامپ، برایان هوک، نماینده ارشد خود در امور ایران را به هند می فرستد تا این کشور را متقاعد کند که از ایران نفت خریداری نکند.

در حالی که آمریکا به دنبال آن است که هند (و دیگر کشورها) تا چهارم نوامبر بهخرید نفت از ایران خاتمه دهند، دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند دوشنبه گذشته گفت دو پالایشگاه دولتی این کشور برای ماه نوامبر سفارش خرید نفت به ایران داده‌اند. کار از کار گذشته است. آمریکا یا مجبور خواهد بود درباره این موضوع وارد مذاکرات معقولی با ایران شود یا به راه خود ادامه دهد و هند را تحریم کند.

ایران در منطقه برای هند مهمتر از آن است که نادیده گرفته شود. ایران از دیدگاه هند از نظر نفتی و ملاحظات راهبردی دیگر مانند بندر چابهار و کریدور ترانزیتی که می تواند کالاها را از طریق ایران، کشورهای آسیای میانه و روسیه به اروپا صادر کند، حائز اهمیت است.

ترامپ اروپای غربی، روسیه، چین و اکنون هند را به علت تعامل با کشورهایی که واشنگتن دوست ندارد، به تحریم تهدید کرده است. این یعنی آمریکا در تلاش برای تحریم همه بازیگران بزرگ جهان است، بنابراین به جای همکاری از رویارویی حمایت می‌کند. این کار می‌تواند موجب بی‌نظمی در جهان شود.