ژاپن از ماه آینده واردات نفت ایران را متوقف می‌کند

رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند شرکت‌های نفتی این کشور از ماه آینده واردات نفت ایران را متوقف می‌کنند.

بنابر گزارش خبرگزاری «ژاپن‌تایمز»، با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه تهران، واردکنندگان اصلی نفت آماده‌اند تا از ماه اکتبر واردات نفت ایران را متوقف و نیازهای خود را از دیگر تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه تأمین کنند.

به نوشته خبرگزاری «کیودو»، این اقدام شرکت‌های ژاپنی نشان می‌دهد تلاش‌های دولت ژاپن برای دریافت معافیت از واشنگتن و ادامه واردات نفت از ایران ناموفق بوده است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

به نوشته «ژاپن تایمز»، این اقدام شرکت‌های نفتی ژاپن پس از آن اعلام می‌شود که پیش از این نیز بانک‌های اصلی ژاپنی آمادگی خود را برای قطع تراکنش‌های مالی با ایران اعلام کرده بودند. حتی اگر خریداران نفت همچنان به واردات نفت ایران ادامه دهند، قطع مرواده مالی بانک‌های ژاپنی با تهران، روند پرداخت‌ها را برای واردکنندگان نفت ایران با مشکل جدی مواجه می‌شود.

به گفته تحلیلگران ژاپنی گرچه نفت ایران بخش کوچکی از مصرف انرژی ژاپن را تشکیل می‌دهد، در صورت توقف واردات نفت ایران، مصرف‌کنندگان ژاپنی باید بهای بیشتری برای بنزین و دیگر فراورده‌های نفتی پرداخت کنند.