چک لیست 400 راهکار ضد تحریمی تدوین شد

برخی نمایندگان مجلس از تدوین چک لیست جامع تحریم ناپذیری ایران، توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خبر دادند.

چک لیست مذکور شامل بیش از 400 راهکار اجرایی به صورت غیرعمومی با همکاری بازوی تحقیقاتی مجلس و کارشناسان خارج از آن در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی تدوین شده و در اختیار نمایندگان و قوای سه‌گانه قرار داده شده است.

اطلاعات به دست آمده از این بسته جامع حاکی است، این برنامه که نسخه به روز شده برنامه فعالانه ضد تحریم این مرکز است در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، زیربنایی و سیاسی و حقوقی تدوین شده است.

بنابر گفته های نمایندگانی که این چک لیست را مطالعه کرده اند، الزامات مدیریت کشور در شرایط فعلی، چارچوب تصمیم گیری در تحریم، پیچیدگی های دور جدید تحریم ها و راهکارهای حوزه های مختلف در آن تدوین شده است.

در حوزه اقتصادی، مهار رشد نقدینگی، مدیریت بازار ارز، انتقال وجوه، تضمین حداقل معیشت برای مردم و ایجاد چتر حمایتی برای اقشار خاص، مدیریت بودجه دولت، انضباطی مالی و جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و حمایت از تولید و اشتغال مهمترین حوزه‌هایی بوده که برای آن در این مطالعه راهکار ارائه شده است.

بنابراین گزارش، در حوزه سیاسی، جلوگیری از اجماع جهانی علیه ایران، روابط با چین، روسیه و کشورهای منطقه، حوزه اروپا از محورهای چک لیست حوزه سیاسی به شمار می روند.

در حوزه امور زیربنایی، موارد متعدد مرتبط با کالاهای اساسی، صنایع مادر آب و برق، پتروشیمی ها، نفت و گاز و .. ذکر شده است.

مطالعه مذکور در حوزه های فرهنگی، جامعه شناختی و قضایی نیز به موارد متعددی اشاره کرده و خواستار اقدامات متعدد در این حوزه ها شده است.