در سال های اخیر بیش ازحد به برخی توافقات بین المللی اعتماد کردیم

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در حاشیه دیدار عصر امروز خود (یکشنبه6 آبان ماه) با عبدالبصیر انور وزیر دادگستری افغانستان در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه واشنگنتن برخلاف ادعاهای حقوق بشری که دارد دست به تحریم هایی می زند که خلاف قوانیین حقوق بشری است، افزود:  دولت آمریکا با رکوردی که دارد به هیچ عنوان صلاحیت صحبت در رابطه با بحث حقوق بشر را ندارد و می توان گفت که آمریکا یکی از کریه‌ترین کارنامه‌های حقوق بشری را بین کشور‌های جهان به خود اختصاص داده است.

لاریجانی با بیان اینکه بحث حقوق بشر را باید ابتدا از خود آمریکا شروع کرد، اظهار کرد: حجم زیادی از نژادپرستی، تبعیض و توهین به زنان به ویژه از سوی شخص رئیس‌جمهور آمریکا و طرفداران آن به چشم می‌خورد،  بعد از آن به جنایاتی می رسیم که آنها مرتکب می شوند.

وی افزود: همین دیروز رییس جمهور و وزیر دفاع آمریکا مجددا اعلام کردند که از تهاجم نظامی عربستان به یمن حمایت می کنیم. همین نمونه کافی است که آنها را در ضمره جنایاتکاران جنگی قرار بدهیم. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه واشنگتن باوجود رای دادگاه لاهه مبنی بر اینکه تحریم ها نباید شامل موارد بشردوستانه باشد همچنین نباید اقداماتی انجام شود که باعث تشدید مناقشات باشد، اما  شاهد اعمال مجدد  تحریم ها از سوی آنها هستیم، گفت: این تحریم ها در حال حاضر هم اعمال می شود و 13 آبانی که آنها اعلام کرده اند به  اهمیتی که  این روز و بحث مبارزه با استکبار برای ما دارد، بازمی گردد.

وی با تاکید براینکه تحریم های اعمالی آمریکا علیه کشورمان صرف نظر از شامل شدن دارو و مباحث انساندوستانه بازهم خلاف قوانین حقوق بشری است، تصریح کرد: به عقیده من رای دادگاه لاهه علیه آمریکا رایی حداقلی است. ما توسعه اقتصادی خواهیم داشت و این تحریم ها نمی توانند ما را متوقف کنند؛ ولی اقدام آنها در اعمال تحریم علیه ایران ابتدا خلاف قوانین بین المللی و تجاوز به حقوق ملت ما بوده و علاوه برآن برخلاف اسناد حقوق بشری مانند حق توسعه اجتماعی، سیاسی و مواردی نظیر آنها است. شاید واشنگنتن از اینکه تحریم هایی علیه تهران اعمال کرده است حس غرور داشته باشد؛ اما قطعا تک تک اقدامات آنها خلاف قوانین بین الملل است.

لاریجانی گفت: با وجود تحریم های آمریکا، کشور ما همچنان توانمند بوده و امیدوار هستیم چنین اقداماتی بازهم بر این توانایی ها بیافزاید، شاید در چهار_پنج سال  گذشته بیش از حد به برخی توافقات بین المللی اعتماد کردیم. ما هیچ گاه به امضا آمریکا اعتماد نداشتیم، ولی وقتی چند کشور دیگه هم با آنها همصدا شدند گفتیم شاید بتوان به آنها اعتماد داشت.حالا به این نتیجه رسیدیم که هیچ یک از این وعده ها قابل قبول نیست و ملت ما با دست خودشان و با بهره گیری از امکانات موجود یکی از قوی ترین کشورهای منطقه بوده و خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین در رابطه با اولویت بخشید آمریکا و اروپا برای فروش سلاح هایشان به عربستان نسبت به مسائل حقوق بشری، افزود: در راس این امر آمریکایی ها هستند که بالغ بر 60 الی 70  درصد سلاح های خود را به عربستان می فروشند و در رده های بعدی انگلستان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی قرار دارند. کشورهایی که بخش عزیمی از تجارت آنها به فروش تسلیحات بازمی گردد هیچ انگیزه ای ندارند که اقدامی جدی انجام دهند، اما از آنجا که در مورد قتل خاشقجی افکار عمومی به شدت حساس شده اند تنها ژست تبلیغاتی می گیرند.

وی تاکید کرد: در پرونده خاشقجی حساب آمریکا و ترامپ از سایرین جداست، به عقیده من قتل خاشقجی با نظر شخصی ترامپ انجام شده است. چون او روابط گسترده ای با دموکرات ها  داشت و به تازگی در مقالاتی که می نوشت به بحث سوء استفاده های خانواده ترامپ و روابط مالی آنها با شاهزاده سعودی پرداخته بود.احتمال دارد ترامپ از بن سلمان خواسته باشد این فرد را حذف کند. چنین امری در کارنامه ترامپ وجود دراد، به تازگی کتابی منتشر شده است که در آن گفته شده ترامپ از وزیر دفاع خود خواسته است دست به حذف چند نفر در خاورمیانه بزند، به دنبال همین موضوع ترامپ در مصاحبه ای گفت که احتمال دارد ماتیس  هم تغییر کند.

لاریجانی تاکید کرد: در فرهنگ ترامپ تقاضا برای حذف افرادی که احساس می کند موی دماغ شده اند موضوع عجیبی نیست. به عقیده من ترامپ خود به موضوع قتل آلوده بوده و نمی تواند در این زمینه پنهانکاری کند.

وی خاطرنشان کرد: قتل خاشقجی نه تنها آبروی عربستان را بلکه آبروی تمام کشورهای اروپایی که با آنها همدست هستند را هم برده است و برای جهان عبرت آموز است که اینها همان رهبرانی هستند که سینه چاک آزادی و حقوق بشر هستند.