جزئیات بررسی پرونده دیپلمات ایرانی در دادگاه آلمان

ابوالفضل حسن بیگی، با اشاره به گذشت ۱۲۰ روز از بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان گفت: این موضوع چندین جلسه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار گرفت. در یکی از جلسات آقای ظریف وزیرامور خارجه کشورمان در کمیسیون حضور یافت.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات با پیگیری های وزارت امور خارجه، اتهامات علیه ایشان در دادگاه آلمان مورد بررسی قرار گرفته و آقای اسدی تبرئه شده است.

حسن بیگی افزود: اتهاماتی که جاسوسان سیا و موساد به دیپلمات ایرانی وارد کردند، تهمت های واهی بود که دادگاه آلمان، دیپلمات ایرانی را از این اتهامات تبرئه کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: سفر آقای اسدی و اقدامات وی در آلمان کاملا قانونی و در چارچوب روابط دیپلماتیک بوده و گزارشات سیا و موساد اتهاماتی واهی بوده است. طبیعی است که امریکا و اسرائیل با شانتاژ و دروغ پراکنی به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از اقداماتشان در فلسطین و یمن هستند.

وی خاطرنشان کرد: به وزیر امور خارجه اعلام کردیم کمیسیون امنیت ملی معتقد است وزارت امور خارجه باید در موضوع آقای اسدی «اقدام متقابل» انجام دهد و عناصر دیپلمات آلمان در ایران را اخراج و یا دستگیر کند اما آقای ظریف اعلام کردند این تصمیم توسط شورای عالی امنیت ملی گرفته می شود.

حسن بیگی گفت: آقای ظریف اعلام کردند ایران روابط خوبی را با آلمان دارد و دادگاه آلمان مستقل از دولت این کشور است لذا وزارت خارجه تلاش دارد تا از مسیر سازمان ملل موضوع پرونده آقای اسدی را پیگیری کند.

وی اظهار داشت: اقدامات مثبتی از سوی وزارت امور خارجه انجام شد و ۱۵ روز قبل با توجه به اینکه آقای اسدی در دادگاه آلمان تبرئه شدند و به ایران بازگردند اما مجدداً به دلیل برخی اقدامات از سوی دادگاه آلمان، آزادی ایشان میسر نشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزارت خارجه آلمان و وزارت امور خارجه ایران در حال پیگیری موضوع برای آزادی دیپلمات ایرانی هستند.