ناامیدی مقامات آمریکایی و بولتون در نحوه اجرای تحریم‌های ضد ایرانی

اقدام اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران از اختلافات میان مشاوران ارشد او درباره اجرای سیاست ادعایی «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران پرده برداشت.

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری ادعا کرده قصد دارد بیشترین فشار ممکن را علیه ایران اعمال کند. 

اما یک رسانه آمریکایی روز جمعه گزارش داده گروهی از سیاستمداران ایران‌ستیز چه در داخل و چه بیرون از دولت ترامپ، بعد از فهمیدن اینکه راهبرد تحریمی آمریکا با فشارهای وعده‌داده‌شده فاصله زیادی دارد ناامید شده‌اند.

«ان‌بی‌سی‌نیوز» این خبر را بامداد شنبه به نقل از پنج منبع آگاه گزارش داد و نوشت «جان بولتون»، مشاور امنیت کلی کاخ سفید و عده‌ای دیگر از سیاستمداران همسو با او خواستار آن بودند که کمترین معافیت‌ها برای اعمال تحریم‌های بخش نفت ایران در نظر گرفته شود.

دولت ترامپ از چند ماه پیش گفته بود لازم است تمامی کشورها کل واردات نفت از ایران را متوقف کنند، در غیر این صورت با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.

علی‌رغم این، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه اعلام کرد ۸ کشور از معافیت‌های تحریمی در اجرای تحریم‌ها برخوردار خواهند شد.

به علاوه، دولت آمریکا روز جمعه از موضع قبلی خود مبنی بر قطع ارتباط ایران با سوئیفت عقب نشست. «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت دولت این کشور در حال تهیه فهرستی از بانک‌های ایرانی است که ارتباطشان با سوئیفت قطع خواهد شد. او علی‌رغم این اذعان کرد اجازه داده خواهد شد برخی از مبادلات مالی ایران از طریق این سامانه انجام شود.

 واشنگتن‌اگزماینر روز پنجشنبه گزارش داده بود «جان بولتون» برنامه اولیه خود برای قرائت بیانیه ترامپ درباره تحریم‌های ایران را لغو کرده و در مراسم روز جمعه حاضر نخواهد شد.

واشنگتن‌اگزماینر دلیل این موضوع را به سرخورده شدن او از نرم شدن مواضع دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران نسبت داده بود. بولتون در جلسه رونمایی از تحریم‌های ایران حاضر نبود.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره دیدگاه‌های جان بولتون در خصوص تحریم‌ها اظهارنظر نکرد و به ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: «ما درباره رایزنی‌های داخلی اظهارنظر نمی‌کنیم.»

این برداشت که دولت ترامپ از راهبرد فشار حداکثری علیه ایران عقب نشسته، متحدان ترامپ در کنگره را هم خشمگین کرده است. 

«لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا از نحوه اجرای تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد و گفت: «آمریکا بایستی در برابر حکومت ایران محکم بایستد.»

وی در بیانیه‌ای گفت: «من نیز همانند همکارانم از مدارا در خصوص تحریم‌های ایران ابراز نگرانی می‌کنم.»

تد کروز، دیگر نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی هم در بیانیه‌ای از اعطای معافیت‌های تحریمی به ۸ کشور و عدم قطع ارتباط ایران با سوئیفت ابراز نگرانی کرد. 

او نوشت: «من چشم به راه این هستم که با همکارانم در کنگره، به صورت فراحزبی همکاری کرده و قانونی را برای تضمین فشار حداکثری علیه ایران تصویب کنیم.»

 «مایک پامپئو»، وزیر خارجه و «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کردند تمامی تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام علیه ایران از روز دوشنبه احیا خواهند شد.

این تحریم‌ها بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند و دومین بسته تحریم‌هایی هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه  ایران احیا می‌شوند.