سی‌ان‌ان: علی‌رغم شروع دور جدید تحریم‌ها، ایرانی‌ها در برابر فشار آمریکا سرخم نمی‌کنند

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: در حالیکه قرار است تحریم‌های جدید آمریکا از روز دوشنبه صنعت نفت ایران را هدف قرار دهد، اما ایرانی‌ها در برابر فشار آمریکا سرخم نمی‌کنند.

«فردریک پلتن» خبرنگار این شبکه تلویزیونی از تهران گزارش داد: در حالیکه اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران نزدیک است، شعار رایج «مرگ بر آمریکا» این بار شدیدتر از دفعات قبل (در نماز جمعه) بود.

وی در ادامه گزارش خود افزود اگر هدف ترامپ از اعمال این تحریم‌ها تضعیف ایران باشد وی قطعا به این هدف دست نخواهد یافت زیرا مردم (ایران) علیه سیاست‌های واشنگتن ایستادگی خواهند کرد.

دولت آمریکا روز گذشته -جمعه- دو روز پیش از موعد مقرر (۴ نوامبر)، بازگشت تمامی تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برجام) برداشته شده بودند، را اعلام کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ نیز در آن حضور داشت، ضمن اعلام این خبر گفت تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده آمریکا علیه ایران از روز پنجم نوامبر مجددا اعمال خواهند شد.

این تحریم‌ها که دور دوم و پایانی تحریم‌ها علیه کشورمان پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام به شمار می‌روند، به گفته پمپئو، بخش‌های انرژی، کشتیرانی و بانکی ایران را شامل می‌شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال در این کنفرانس خبری اعلام کرد که واشنگتن ۸ کشور را از اجرای تحریم‌های نفتی ایران معاف می‌کند. این در حالیست که پیشتر اعلام شده بود در راستای سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران، صدور معافیت برای ادامه خرید نفت از این کشور جزو گزینه‌های واشنگتن نیست.

پمپئو گفت نام این ۸ کشور را روز دوشنبه اعلام خواهد کرد اما خاطرنشان کرد که این معافیت شامل اتحادیه اروپا نخواهد شد.

در همین راستا، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از روز ۵ نوامبر (۱۴ آبان) تمام تحریم‌هایی که تحت "توافق فاجعه‌بار هسته‌ای" (!) لغو شده بودند، همراه با تحریم‌های جدید دیگر به اجرا گذاشته خواهند شد.»

در بیانیه کاخ سفید همچنین گفته شده است که این تحریم‌ها بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران از جمله بخش انرژی، کشتیرانی، کشتی‌سازی و مالی را هدف قرار خواهند داد و بیش از ۷۰۰ شخص، نهاد، کشتی و هواپیما از جمله بانک‌های بزرگ ایران، صادرکنندگان نفت و شرکت‌های کشتیرانی به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهند شد.