کلید پیشرفت ایران در جیب ظرفیت‌های داخلی است نه در جیب غرب
محمد حسن قدیری ابیانه گفت: کلید پیشرفت ایران در جیب ظرفیت های داخلی است نه در جیب غرب محمد حسن قدیری ابیانه استراتژیست و تحلیلگر سیاسی با تاکید بر تکیه برتوانایی های داخلی کشور گفت:  کشور زمانی به پیشرفت های اساسی می رسد که متکی بر کار، تلاش و ظرفیتهای داخلی باشد، چرا که اتکای به روابط خارجی به عنوان حلال مسائل یک اشتباه بزرگ است. البته این سخن به معنای قطع ارتباط با سایر کشورهای جهان و حتی دنیای غرب نیست, بلکه ناظر بر افزایش توان داخلی است.
 وی دراین باره افزود: بی شک با عدم توجه به استفاده از ظرفیتها و پتانسیل های داخلی و عدم توجه به انجام وظایف خود نمی توانیم از روابط خارجی نیز بهره مند شویم. بی اعتمادی به ملت و خود کم بینی موجب شده تا عده ای کلید پیشرفت را در روابط خارجی دنبال کنند. نیازها و اهداف ما در روابط خارجی باید براساس ارزشهای داخلی و سود طرفین سنجیده شود، چرا که هر گونه خطا در شناخت خود یا دیگران منجر به شکست  برنامه ها واهداف می گردد. 
وی در تحلیل تفکر دولت در ارتباط با آمریکا اظهار داشت: مسلما اگر در رابطه با آمریکا، شناخت ماهیت آن و ریشه های دشمنی آمریکا با ایران غفلت کنیم شاهد آسیبهای بسیاری در حوزه های مختلف خواهیم بود.از این رو دشمن شناسی و آگاهی از نقشه راه دشمن می تواند درتنظیم چگونگی روابط خارجی به ما کمک کند.حتی اگر با حسن نیت عملکرد دولت را در مواجهه با دنیای غرب مورد بررسی قرار دهیم با عرض تاسف باید گفت دولت همچنان ماهیت دشمن را به خوبی نشناخته و در زمان تلاش برای رسیدن به توافق برجام  براین باور بود که اگر سایر دولتها یا حاکمیت  با آمریکا به تعامل نرسیده اند به خاطر ضعف در توانایی آنها در امر دیپلماسی و روابط بین الملل بوده است، لذا دولت آقای روحانی بر این باور بود که اگر با آمریکا به عنوان کدخدا بتوانند به تعامل برسند، مهمترین بخش کار انجام شده و بده بستانها آغاز می شود.
وی اشتباه دولت را در اعتماد به آمریکا اینگونه تشریح نمود و گفت: دولت آقای روحانی با اعتماد به امضای آمریکا در پای توافق بین المللی به پای میز مذاکره رفت. دولت گمان می کرد اگر دولتمردان آمریکایی پای سندی را امضا کنند به آن پایبند خواهند بود که باور به آمریکا بهترین نشانه عدم شناخت دولت ایران از توانایی ها, ماهیت, نیت و اهداف خصمانه آمریکا به شمار می رود. باور به آمریکا منجر شد ایران در فردای پس از توافق به یکایک تعهدات خود عمل کنند به نحوی که رئیس جمهور در اولین روز اجرای برجام  اعلام از لغو تمامی تحریم ها اعم از نفتی، بانکی و ...یاد کرد.
وی درباره تبعات ناشی از اعتماد به آمریکا بر اقتصاد کشور تصریح نمود: شاید اگر آقای رئیس جمهورحدس می زد که آمریکا پایبند به تعهدات خود  نخواهد بود در برابر انظار عمومی مردم ایران و افکار عمومی دنیا چنین سخنی را بیان نمی کرد.  باور به تعهد پذیری آمریکا خود یک غفلت بزرگ برای دولت آقای روحانی به شمار می رود, ضمن اینکه وعده های مکرر در مورد آثار برجام از جمله حل مشکل آب و اشتغال کشور را که به بعد از توافق هسته ای موکول شده بود منجر به افزایش رکود و عدم تمایل برای سرمایه گذاری شد. بسیاری به دنبال نتایج توافق در انجام سرمایه گذاری بودند که چنین موضوعی لطمات بزرگی را بر اقتصاد کشور وارد کرد, ضمن اینکه نه آقای اوباما و نه آقای ترامپ هیچ کدام به وعده های خود عمل نکرده و اتفاقا به صورت محسوسی بر میزان تحریم ها افزودند. 
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا اظهار داشت: فرق اوباما و ترامپ دراین است که ترامپ دشمنی با ملت ایران را به صراحت بیان می کند اما اوباما و روسای جمهوری قبلی این دشمنی را پنهان نموده و مشت چدنی خویش را با دستکش مخملی می پوشاندند. بنده معتقدم آقای اوباما به مراتب خطرناک تر از آقای ترامپ بود، چرا که وی توان ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی را کسب کرده بود در حالی که رئیس کنونی دولت آمریکا با رفتارهای متناقض خویش نه  تنها موجب شکاف در صفوف تحریم کنندگان ایران شد؛ بلکه بسیاری از تحریم کنندگان ایران را نیز تحریم کرد. یادمان نرفته ونرود که چین و روسیه نیز به قطعنامه های تحریم ایران نیز رای داده بودند اما امروز خود آنها نیز تحت تحریمند. لذا دیگر امکان اجماع علیه ما برای آمریکا وجود ندارد.محمد حسن قدیری ابیانه در تحلیل معاملات بدون دلار در مقابله با تحریم های دلاری آمریکا در دنیا گفت: افزایش کشورهای تحریم شده توسط آمریکا که قریب به 20 کشور است خود باعث کاهش تاثیر تحریم های 
ایران می شود واز جهتی به نفع ماست. آمریکا قدرت 40 سال پیش را ندارد در حالی که قدرت جمهوری اسلامی ایران بسیار قدرتمند تر از 40 سال پیش است. آمریکا رو به افول است و تشدید و گسترش تحریم های مالی و بانکی که برای کشورهای مختلف جهان اعمال کرده روسای دولتها را به فکرکنارگذاشتن دلار از معاملات تجاری بین کشورها ترغیب کرده که تحقق این موضوع  لطمه ای به اقتصاد آمریکا خواهد بود.عدم استفاده از دلار در روابط خارجی را می توان خطرناک تر از انفجار بمب اتم در آمریکا عنوان نمود.
 وی درخصوص چگونگی نگاه به ارتباط با دنیای غرب گفت: اینک دولت آقای روحانی با خروج آمریکا از برجام امیدوار است اروپا به تعهدات خود عمل کند در حالی که اروپاییان نیز هیچ وقت با ما احساس دوستی نداشته اند و اگر معامله ای انجام داده اند که ایران نیز در سود آن سهیم بوده هدفشان سود خودشان بوده نه سود ما. البته هر جا سود ما با سود سایر کشورها تلاقی داشته باشد یا منطبق بر هم باشد انجام ان بلامانع است. روابط با کشورها در صورتی که منطبق با مصالح کشورمان باشد به پیشرفت اقتصادی ما کمک می کند اما نباید اقتصاد خود را منوط به  منابع طبیعی مثل نفت وگاز کنیم یا به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی از راه روابط خارجی باشیم, چرا که صرف برقراری روابط خارجی نمی تواند 
مبنا و پایه پیشرفت کشور به شمار رود و جای کار وتلاش آحاد مردم را بگیرد.
 تحلیلگر مسائل خارجی تصریح نمود: ما نباید درانجام وظایف خویش معطل تحقق قول و قرار اروپاییان باشیم. انتظارمی رود فرض براین گذاشته شود که غرب نیزهمانند آمریکا  به وعده های خود عمل نمی کند.اما سیاست ما درعین حال تداوم دیپلماسی است با این فرض که اگر به وعده های خود عمل کردند که فبها، در غیر این صورت از کار وتلاش و تکیه بر پتانسیل های داخلی غفلت نکرده ایم و ما نیز معطل غربی ها نشده ایم. شناخت نقاط قوت و ضعف خود و دیگران و شناخت اهداف بیگانگان در روابط با ایران و آگاهی و شناخت از توطئه ها و خباثت های آنها در پیروزی و پیشرفت جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است.
محمد حسن قدیری ابیانه اتحاد حول محور ولایت را شرط توفیق ملت و مسئولان نظام دانسته دراین باره گفت: اگر ما از درون قوی باشیم اتحاد ملت و مسئولین حول محور ولایت هر چه قوی تر باشد دشمن ناامید تر 
وتوطئه ها خنثی تر می شود، بلکه درآن صورت می توانیم تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم همانند کاری پیشرفتی که درزمینه موشکی ایجاد شد. بی شک بالاترین تحریم های ما در زمینه موشکی بود اما  هنگامی که افرادی ماننند شهید طهرانی مقدم و یارانش دراوج تحریم ها 
با همت خود ایران را به  توانایی ساخت موشک رسانند و توانستند ایران را به یکی از چند قدرت اصلی موشکی جهان تبدیل کنند نشان دادند شعار ما می توانیم امکان تحقق دارد.
 وی در پایان با اشاره به نتیجه کار وتلاش و تکیه بر پتانسیل های داخلی در پیشرفت موشکی کشور اظهار داشت: اگر در اوج تحریم ها چنین پیشرفتی درزمینه موشکی حاصل شدنی است، بنابراین  در همه زمینه ها ممکن است به شرط اینکه همانند شهید طهرانی مقدم همتی فولادین داشته باشیم.شهید طهرانی مقدم در یکی از سخنان خود تاکید کرده که فقط افراد ضعیف در حد امکاناتشان کار می کنند، یعنی باید تلاش و کار بیشتری برای رسیدن به اهدافمان انجام دهیم وخستگی وناامیدی بر ما مستولی نشود.بی شک ایستادگی های امثال شهید طهرانی مقدم و زحمتکشان و دوستداران نظام اسلامی مانع از تهاجم و جسارت در حمله نظامی به خاک ایران شده است. بدیهی است درهر زمینه ای کار وتلاش منسجم صورت بگیرد موفقیتهای بزرگی نصیب ملت ایران خواهد شد.