طرح پیشنهاد ارتش مستقل اروپا به دنبال یکه تازی‌های ترامپ

شهروز برزگر کلشانی، در خصوص پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه پیرامون تشکیل ارتش اروپا با حفاظت از این قاره در مقابل چین، روسیه و حتی آمریکا، گفت: طبق قوانین گذشته کشورهای که در جنگ جهانی دوم شکست خوردند حق تشکیل ارتش مستقل ندارند مگر آنکه در قالب ارتش کنونی ارتش اروپا را قدرتمندتر کنند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قدرتمند تر شدن ارتش اروپا قطعا به تضعیف ناتو در مجموع می‌انجامد اما همانگونه که واحد پول اروپا (یورو) در برابر دلار قرار گرفت، ارتش اروپا هم می‌تواند در برابر هژمونی جهان که آمریکا مدعی آن هست، مستقل تشکیل و در برابر آن بایستد.

طرح پیشنهاد ارتش مستقل اروپا به دنبال یکه تازی‌های ترامپ

وی افزود: فرانسه برای مقابله با یکه تازی‌هایی آمریکا این چنین پیشنهادات را مطرح کرده است، اروپا با سیاست تک قطبی شدن آمریکا مخالف است و بر دنیای چند قطبی تاکید دارد. رئیس جمهور فرانسه این پیشنهاد را باید با سایر کشورهای اروپایی مطرح و رضایت آنها را برای تشکیل ارتش مستقل اروپا جلب کند.

برزگر معتقد است: پیشنهاد تشکیل ارتش اتحادیه اروپا، ظاهرا به دنبال کسب استقلال دفاعی اروپا از آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» است اما کشورهایی چون بریتانیا که سیاست‌های نزدیک تری به آمریکا دارند با پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه مخالفت خواهند کرد.

لزوم تشکیل ارتش مستقل واروپا به دنبال ایجاد  تشکل اقتصادی قوی در اروپا

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی،  تصریح کرد: مخالفت کشورهایی چون بریتانیا هم به نظر ضمنی است و در نهایت از استقلال ارتش اروپا حمایت خواهند کرد. با این حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا همراهی بهتری با پیشنهاد ماکرون خواهند داشت زیرا اتحادیه اروپا یک تشکل اقتصادی قوی است و کشورهای عضو آن حق دارند که بخواهند در عرصه دفاعی و امنیتی مستقل و خودکفا باشند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در حقیقت مکرون و سایر رهبران اروپا که با این پیشنهاد موافقت کردند، از سیاست خارجی ترامپ درباره «اولویت بودن آمریکا» انتقاد کرده اند و معتقدند او ائتلاف‌های سنتی غرب از جمله ناتو را تضعیف کرده است.

گفتنی است؛ ترامپ در پاسخ به پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه در توئیتی نوشت: رئیس جمهور مکرون به تازگی پیشنهاد کرد که اروپا ارتش خود را داشته باشد تا از آن در مقابل آمریکا، چین و روسیه محافظت کند اما شاید اروپا نخست باید سهم مناسب خود را در ناتو بپردازد که آمریکا نقش بسزایی در تامین هزینه آن داشته است.