اتحاد ملت افغان تنها راهکار خروج آمریکا از خاک این کشور است

محمد ابراهیم رضایی ، در خصوص نقش روسیه در میانجی‌گری صلح افغانستان و احتمال پذیرش آمریکا برای خروج از خاک این کشور، گفت: آمریکا در ظاهر و به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی وارد خاک افغانستان شد اما در عمل اهداف و سیاست‌های دیگری را دنبال می‌کند که به افزایش ناامنی بیشتر در افغانستان وآسیب جدی به ملت افغان شده است.

اتحاد ملت افغان تنها راهکار خروج آمریکا از خاک این کشور است

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکایی‌ها نسبت به شعارهایی گذشته خود عملا شکست خورده است، پایگاه آمریکایی‌ها در افغانستان برای برنامه های طولانی مدت تعبیه شده است لذا بعید به نظر می‌رسد که این منطقه را ترک کنند مگر آنکه ملت افغان متحد و علیه اشغالگری آمریکا مقابله جدی کنند.

وی با تاکید بر اینکه ملت افغان باید آمریکا را وادار به عقب نشینی کنند، گفت: آمریکایی‌ها به سادگی از افغانستان خارج نمی‌شوند به خصوص آنکه با خروج خود میدان را به بزرگترین رقیب خود یعنی روس‌ها بسپارند زیرا حضور آمریکا در افغانستان، نزدیکی به مرزهای روسیه و حتی ایجاد ناامنی در روسیه با استفاده از ظرفیت‌های تروریستی و افراط‌گرای برخی فرقه‌های مسلمانان است.

روس‌ها می‌توانند جرقه صلح در افغانستان را روشن کنند

رضایی یادآور شد: با توجه به اینکه دولت فعلی افغانستان تحت تاثیر حاکمان آمریکایی‌ هستند و از استقلال رأی و نظر کمی برخوردارند روند خروج کُند به نظر می‌رسد البته برای روشن شدن جرقه صلح در افغانستان میانجی گری و ورود روس‌ها اقدام خوبی است زیرا روس‌ها به عنوان بازیگر بزرگ بین‌المللی می‌توانند ایفای نقش کنند، به ویژه اینکه طالبان هم اعلام آمادگی کردند.

هیچ کشور و میانجی نباید خواسته خود را به ملت افغان تحمیل کند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: روس‌ها می‌توانند ثبات و امنیت را با ایفای نقش گروه‌های داخلی افغان برقرار کنند، هر میانجی باید به دنبال تامین نظر و خواسته ملت افغان باشد. هیچ کشور بیرونی نمی‌تواند خواسته خود را به افغان‌ها تحمیل کند، آمریکایی‌ها هم با هزینه سنگینی در افغانستان حضور پیدا کردند و در درازمدت نمی‌توانند در آنجا بمانند لذا روزی مجبور به ترک این کشور خواهند شد.

وی ادامه داد: مردم افغان‌ از همه طوائف از وضعیت کنونی و حاکم نگرانند و عامل این نگرانی را آمریکایی‌ها می‌دانند. کشورهای دیگر چون روس یا ایران و یا حتی چین می‌توانند کمک کنند تا مردم افغانستان منسجم شوند و با وحدت و انسجام قطعا می‌توان ثبات و امنیت را به این کشور بازگرداند.

سابقه اشغالگری شوروی در افغانستان نباید مانع میانجی‌گری روس‌ها شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: روسیه با توجه به سابقه اشغالگری شوری سابق و تلخی در کام مردم افغان باید با احتیاط بیشتری به افغانستان نزدیک شوند تا آمریکایی‌ها بهانه برای ماندن بیشتر در این کشور پیدا نکنند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ ضمیر کابالوف، نماینده ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفته است که روسیه به دنبال مشارکت در تلاش‌های صلح است چرا که ادامه جنگ در افغانستان تهدیدی برای امنیت و منافع روسیه و متحدانش در آسیای مرکزی است. دومین دور مذاکرات مسکو درباره افغانستان در نهم نوامبر نیز برگزار شد و نمایندگان ۱۱ کشور و همچنین طالبان در آن حضور داشتند.