ببر کاغذی اروپا برای حمایت از ایران در برابر تحریم‌های ترامپ

 به‌گفته 3 منبع آگاه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتریش را به‌عنوان بهترین گزینه جهت میزبانی از مکانیزم ویژه نقل و انتقالات مالی به ایران انتخاب کرده‌اند.

البته اتریش خودش چندان تمایلی به این میزبانی ندارد. بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه نیز به‌عنوان گزینه‌های احتمالی شناسایی شده‌اند اما بلژیک و لوکزامبورگ حاضر به پذیرش آن نشده‌اند. فرانسه نیز به‌دنبال انتخاب اتریش برای میزبانی از این مکانیزم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش گفت، پس از بحث در مورد این ایده با بقیه نهادهای دولتی در وین، وزارت امور خارجه تصمیم گرفته که میزبانی از این مکانیزم برای اتریش امکان‌پذیر نیست.

دولت‌های اروپایی به‌دنبال راه‌هایی برای عمل به تعهدات خود مبنی بر ادامه تجارت با ایران پس از خروج ترامپ از برجام هستند. تحریم‌های جدید آمریکا در زمینه نفتی و بانکی که از هفته گذشته اجرایی شده، تهدیدی برای شرکت‌های غربی فعال در ایران به‌شمار می‌رود.

مکانیزم ویژه بخشی اساسی از تلاش‌های اروپا برای زنده نگاه داشتن برجام است که هدف آن دور زدن تحریم‌های آمریکا و فراهم کردن امکان تداوم تجارت با ایران است. مذاکرات به‌کندی پیش می‌رود و هیچ کشوری تمایل به میزبانی این مکانیزم را که می‌تواند موجب برانگیختن خشم واشنگتن شود ندارد.

سیسیلیا مالمستورم، کمیسیونر اتحادیه اروپا در این باره گفته، این طرح خوب به‌نظر می‌رسد اما اجرای آن کار دشواری است. دو روز پیش، گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا این طرح را یک «ببر کاغذی» خوانده بود.

بانک‌های مرکزی اروپا هم در مورد این پروژه و تبعات تحریم‌های آمریکا جانب احتیاط را رعایت می‌کنند.

مکانیزم ویژه پیشنهادی اروپا از نظر تئوریک قرار است پرداخت‌های سایر کشورهای مایل به تجارت با ایران را دریافت کند و هیچ نقل و انتقال مستقیمی از طریق این مکانیزم بین ایران و اروپا صورت نخواهد گرفت، از این طریق شرکت‌ها خواهند توانست از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در امان بمانند.

به‌گفته یک منبع آگاه، آلمان، فرانسه و انگلیس از کشورهایی هستند که تلاش دارند اتریش را به میزبانی از این مکانیزم متقاعد کنند.

یک منبع دیگر گفت، مشکل لاینحل این است که چگونه می‌توان به بانک‌های طرف همکاری با مکانیزم ویژه اطمینان داد که از آنها در برابر ریسک محرومیت از بازار مالی آمریکا حمایت خواهد شد. اروپایی‌ها قصد دارند کار را با تراکنش‌های بسیار کوچک آغاز کنند و بعد به‌سراغ تراکنش‌های بزرگتر بروند.

سخنگوی وزارت خارجه اتریش گفته، وین همچنان از اصل ایده مکانیزم ویژه حمایت می‌کند، اما این مکانیزم باید به‌گونه‌ای طراحی شود که بتواند به اهداف خود دست یابد.

از منظر سیاست داخلی اتریش، موضوع میزبانی این کشور از مکانیزم ویژه اروپا در مقطع زمانی حساسی برای سباستین کورز، صدراعظم اتریش مطرح شده است. کورز ریاست دولتی ائتلافی را با حزب ملی‌گرای آزادی (متشکل از فعالان نازی) به‌عهده دارد و برای خارج کردن وزرای حزب آزادی از بایکوت رژیم صهیونیستی، در تلاش برای تقویت روابط با این رژیم است، در همین راستا نخست وزیر اسرائیل قرار است هفته آینده به وین سفر کند. مسلماً تلاش برای تسهیل تجارت با ایران که دشمن قسم‌خورده اسرائیل به‌شمار می‌رود، در تضاد با تلاش‌های دولت اتریش است.