انگلیس به دنبال آزادی زاغری در ازای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران است

روزنامه انگلیسی تایمز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود مدعی شد جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، در تلاش است تا با فراهم کردن شرایط پرداخت بدهی 40 ساله لندن به تهران، ایران را به آزادی نازنین زاغری، محکوم امنیتی محبوس در ایران، متقاعد کند. زاغری از سال 2016 میلادی به جرم جاسوسی و طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری به منظور براندازی نظام جمهوری اسلامی در ایران بازداشت است.

در ادامه گزارش تایمز آمده است وزارت امور خارجه انگلیس برای رسیدن به توافقی در این باره با چالش تحریم های آمریکا علیه ایران مواجه است، زیرا پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی انگلیس به ایران ممکن است نقض این تحریم ها محسوب شود.

این نخستین بار نیست که رسانه‌های انگلیسی ادعاهایی درباره آمادگی دولت این کشور برای پرداخت بدهی خود به ایران در ازای آزادی زاغری مطرح می کنند. سال گذشته میلادی نیز در زمان تصدی گری بوریس جانسون بر وزارت امور خارجه انگلیس، رسانه های این کشور مدعی شدند: دولت انگلیس که در تلاش برای آزادی نازنین زاغری، تبعه ایرانی- انگلیسی زندانی در ایران است، خود را برای انتقال بیش از 400 میلیون پوند (527 میلیون دلار) پول به ایران آماده می کند. بر اساس این گزارش ها، بوریس جانسون به مقامات وزارتخانه متبوعش دستور داده بود به دنبال راهی باشند تا بتوان با دور زدن تحریم‌هایی که مانع از انتقال پول به ایران می‌شوند، بدهی قدیمی این کشور به ایران را برای اعتمادسازی و بهبود روابط دوجانبه پرداخت کرد.

طلب 450 میلیون پوندی ایران مربوط به قرارداد تسلیحاتی شاه مخلوع با دولت انگلیس در دهه هفتاد میلادی است. رژیم پهلوی پیش از انقلاب اسلامی مبلغ 650 میلیون پوند برای خرید 1750 دستگاه تانک «چیفتن» به دولت انگلیس پرداخت کرد، اما پیش از سرنگون شدن تنها 185 دستگاه از آن را تحویل گرفت. دولت انگلیس سال 2009 محکوم به پرداخت 450 میلیون پوند به ایران شد اما تحریم‌های بین‌المللی مانع از پرداخت این پول به کشورمان شد.

«نازنین زاغری راتکلیف»، تبعه ایرانی-انگلیسی خرداد سال 1395 به اتهام اخلال و شبکه‌سازی برای اجرای اهداف بیگانگان و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد. مقامات سیاسی انگلیس از زمان بازداشت زاغری تلاش های زیادی برای آزادی وی انجام داده‌اند.