شورای نگهبان بی واسطه با مردم

سال هاست بیان یک‌طرفه مسئولان با مردم تبدیل به یک عادت شده و به بسیاری از نخبگان دیگر جامعه همچون برخی اساتید، صاحب نظران، ائمه جمعه، هنرمندان و ... سرایت کرده و کسی به راحتی حاضر نیست صدای دیگران را بشنود و با جامعه وارد یک گفت‌وگوی دوطرفه شود. همین مسئله باعث شده شبهات و انتقادات مردم نسبت به عملکرد دستگاه ها و مسئولان در مواردی بی پاسخ بماند و یا عاملی برای افزایش ابهامات و انتقادات گردد.

یکی از نهادهایی که به دلیل سنگینی بار مسئولیت و حساسیت و اهمیت آن همواره مورد هجمه دشمنان و شبهه افکنان بوده، شورای نگهبان است که وظیفه صیانت از آرای مردم در انتخابات و عدم تغایر مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی را بر عهده دارد. ایستادگی و مقاومت شورای نگهبان بر اجرای وظایف قانونی خود موجب شده، سیاسی کاران، منفعت طلبان و یا مخالفان مرتبا بر این نهاد بتازند و اذهان مردم را نسبت به این نهاد غبارآلود و تاریک سازند. رفع این غبارآلودگی و تاریکی تنها با تابیدن نور بر عملکرد این نهاد میسر است و شبهه زدایی، روشنگری و پاسخگویی به سؤالات مردم و جوانان چاره دفع توطئه دشمنان است.

آنچه که این شبها در برنامه «بدون توقف» از شبکه سوم سیما در موضوع ساختار و عملکرد شورای نگهبان و با حضور عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان شاهد آن هستیم نمونه و الگویی است از گفت‌وگوی دوطرفه و بی واسطه شورای نگهبان با مردم و شنیدن صدای جوانان؛ جوانانی که سؤال، ابهام و انتقاد دارند و سخنگوی شورای نگهبان نیز سعه صدر و متانت کافی برای دل سپردن به درد دل های آنان دارد. این رویکرد سخنگوی شورای نگهبان در «شنیدن» که گاهی همراه با تأیید انتقادات جوانان پرسشگر، گاهی همراه با پاسخ به ابهامات و سؤالات آنان و گاهی تکمیل کننده دیدگاه های آنان است، چهره ای متفاوت از شورای نگهبان به نمایش گذاشت و می تواند برای سایر مسئولان و نخبگان جامعه نیز الگویی مناسب باشد.

جامعه ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند دیالوگ و گفت‌وگوی دو طرفه و طرح سؤالات و نقدها و ریشه یابی ضعف ها و کاستی ها و به میدان آمدن مردان با استقامت و پر تلاش و صبور است. حل مشکلات نیز در گروی وحدت و انسجام و دوری از محافظه کاری و جناحی عمل کردن در منافع ملی و مشترک و پرهیز از عوام زدگی در موضوعات تخصصی و کارشناسی است.

مسعود پیرهادی