طرح مجلس علیه فامیل بازی مسئولان

شمس‌الله شریعت‌نژاد به انتصاب فرزند وزیر کشور توسط وزیر اقتصاد اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی همه ما باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا سطح اعتماد عمومی و اعتماد مردم به مسئولان را ارتقا ببخشیم. دشمن همه تلاش خود را می‌کند تا مسئولان را از چشم مردم بیاندازد تلاش می‌کند بگوید همه مسئولین فاسدند همه مسئولین دزد هستند و ... ما باید خود را در مظان اتهام قرار ندهیم.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد: باید کاری کنیم تا مسئولان را مردم باور کنند. بنده اخیرا طرحی را به مجلس داده‌ام که انتصابات فامیلی از درجه 1 و 2 کلا ممنوع باشد چه باواسطه چه بی‌واسطه. من که سمت دارم نباید فرزند خودم را در جایی استخدام کنم، چون مردم فکر نمی‌کنند که آن شخص به صلاحیت خود رفته است بلکه فکر می‌کنند من اعمال نفوذ کرده‌ام. این کار برای مردم ذهنیت ایجاد می‌کند و نباید انجام شود.
وی در واکنش به سخنان برخی نمایندگان مبنی بر اضافه حقوق 500 هزار تومانی در سال آینده،‌ اظهار داشت: این صحبت‌ها اظهارنظرهای شخصی افراد است، دولت تا 15 آذر فرصت دارد تا لایحه بودجه را به مجلس بفرستد، براساس اخبار غیرموثقی هم که بنده دارم 25 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: به خاطر حفظ نظام جمهوری اسلامی و افزایش سطح اعتماد عمومی نباید چنین کاری بکنیم. من اگر جای وزیر کشور بودم خودم به وزیر اقتصاد می‌گفتم تو به من خیانت کردی که به فرزند من چنین پستی داده‌ای نباید باید این کار را بکنی. یا ما تصمیم گرفته‌ایم که پیردمردهای بازنشسته را سر پست‌هایی که آدم اکتیو می‌خواهد منصوب نکنیم اما آقای کرباسیان را در جایگاهی فعال قرار داده‌اند و این کار نادرستی است این چه اصراری است که می‌خواهیم تقابل بکنیم. این کار رویکردش هرچند شایسته باشد اما جون اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند نباید این کار را بکنیم.

شریعت‌نژاد در ادامه تصریح کرد: اکنون این طرح را 60 تا 70 نمایند ه مجلس این طرح را امضا کرده‌اند و در هیات رئیسه است تا به آن رسیدگی شود و در این طرح تاکید شده است که از اقربای درجه1 و 2 باواسطه و بی‌واسطه چه وزیر برای فرزندش و چه دیگران، همین کاری که بین وزیر اقتصاد و وزیر کشور افتاد، نباید این کار انجام شود. پسر وزیر کشور اگر شایسته و لایق است در بخش خصوصی کار کند حداقل به اعتبار پدرش که وزیر است آنجا پست نگیرد. این طرح این الزام را هم به وجود می‌آورد که اقربای درجه 1 و 2 فعلی هم باید پست‌های خود را ترک کنند.
وی افزود: ما به اعتبار قدرتی که داریم نمی‌توانیم به مردم به افراد زور بگوییم، افزایش‌ها باید عادلانه باشد. باید بر روی ضریب افزایش تمرکز کنیم و کار کنیم نه بر روی مبلغ که این غلط است.
نماینده مردم تنکابن در مجلس ادامه داد: قانون منع به کار گیری بازنشستگان باید در صداوسیما هم اجرا شود، دوستان اعتراضاتی بر روی این قضیه دارند البته فرصت دو ماهه است و هنوز چند روزی باقی مانده است. جایگزینی افراد کار سختی است، دولت باید تعداد زیادی استاندار پیدا کند و نهادهای دیگر هم به همین صورت، پیدا کردن افراد در چنین سیستمی که ما داریم سخت است، ما هنوز بانک اطلاعات مدیران را در مملکت نداریم. مدیریت باید سیستمیک باشد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اگر افراد در یک نهاد مراحل را درست گذرانده باشند ما نباید این ور و آن ور دنبال آدم بگردیم، کجا می‌شود وزیری را پیدا کرد که به اندازه یک معاون کارآمدی که سال‌ها در آن دستگاه کار کرده است و از سربازی به سرداری رسیده است، کار کند.

نماینده تنکابن ادامه داد: من سفری به اتریش داشتم، آنجا با معاون بخش کشاورزی صحبت می‌کردم می‌گفت 23 سال است معاون وزیر کشاورزی هستم، پرسیدم چه کسی قرار است جایگزین شما شود جواب داد معاون خودم. اینها سیستمی و تعریف شده کار می‌کنند و کاری به مسائل سیاسی ندارند. سیستم در کشور باید طوری باشد که یک آدم بی‌پول و بی‌پارتی یک کارشناس وقتی وارد سیستم می‌شود به این نتیجه برسد که اگر خوب کار کند، یک روز رئیس آن دستگاه می‌شود و نیازی به توصیه و سفارش هیچ‌کسی هم نخواهد داشت. متاسفانه این فضا در کشور ما مهیا نیست و به همین خاطر پیداکردن نیرو کار سختی است.

نماینده تنکابن در مجلس ادامه داد: سال 85 قانونی داریم درباره منع به کارگیری افراد دو تابعیتی، اما می‌رویم در بانک ملی یک آدم دو تابعیتی را می‌گذاریم و بعد می‌گوییم بانک ملی اعتماد ملی؛ این یعنی چه؟ چطور شما یک آدم دو تابعیتی را مدیرعامل بانک ملی قرار می‌دهید بعد انتظار دارید مردم به او اعتماد کنند. قبلا پست مشاور جوان در دستگاه‌ها یک فضای رعب‌انگیز درست کرده بود به این معنا که رئیس یک دستگاه باید از یک جوان 20 ساله که الان آمده است باید حرف شنویی داشته باشد. فضایی ایجاد شده بود با این پست که مثلا این کنترل‌چی من است و کسی است که هر روز اطلاعات اینجا را به بیرون می‌برد که آْمد که رفت چه شد و... که همه اینها فضای کشور را خدشه‌دار می‌کند و اینها اصلا به صلاح کشور نیست.