نزدیک شدن به بن سلمان برای کشورها هزینه دارد

جلال میرزایی ضمن اشاره به تور سفرهای نافرجام بن سلمان به کشورهای عربی،گفت:قبل از ماجرای قتل خاشقجی یک مسابقه و رقابتی برای ارتباط با بن سلمان ولیعهد عربستان در میان کشورهای عربی و دولتمردان این کشورها بود.

وی افزود:رقابت کشورها برای نزدیک شدن به سعودی و شخص بن سلمان به علت منافع‌شان و به خاطر بسیاری ازروابط بود؛چراکه این تلقی وجود داشت که قدرت اصلی عربستان در دست بن سلمان است،وی اصلاحاتی را انجام داده و رهبری نوگرا است به علت این ویژگی ها سعی می کردند با وی ارتباط داشته باشند.

 

عضوکمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بن سلمان در غرب هم به عنوان یک چهره نوگرا و اصلاح گرا شناخته  و معرفی شده بود،تاکید کرد: اما بعد از قضیه خاشقجی ورق برگشت و الان نزدیک شدن به بن سلمان هزینه دارد؛دعوت کردن از ولیعهد جوان سعودی تبعاتی به همراه دارد.

وی ادامه داد:درهمین چند روز اخیر که بحث دیدار ترامپ و بن سلمان مطرح بود،جان بولتون اعلام کرد که ترامپ برنامه ای برای دیدار با بن سلمان ندارد،از آن طرف هم در مراکش اعلام شد که  آمادگی برای میزبانی بن سلمان را ندارد،در تونس هم سفرش نیمه کاره ماند.این نشان می دهد که ولیعهد عربستان در شرایط قبل از قتل خاشقجی نیست.

بن سلمان قبل از خاشقجی و بن سلمان بعد از خاشقجی!

عضوکمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شرایط به نحوی است که بن سلمان به دو بخش قبل از قتل خاشقجی و بعد از قتل خاشقجی تقسیم شده است،مطرح کرد:ولیعهد عربستان دیگر شرایط قبل را ندارد و مهم این است که اتفاقات یمن و بحران یمن در این قضیه خیلی اهمیت ندارد.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه قتل عام مردم بی دفاع یمن برای جامعه جهانی اهمتی نداشته و آنچه که بن سلمان را از بالا به پایین کشید ماجرای قتل خاشقجی بود،تصریح کرد:با توجه به اینکه در عالم سیاست نمی شود با قطعیت صحبت کرد؛ولی به نظر می رسد که رهبران کشورهای گروه G20 آمادگی دیدار با بن سلمان را در این  شرایط نداشته باشند.

به گزارش خانه ملت؛سفر بن سلمان به کشورهای عربی گرچه با استقبال گرم سران برخی از رژیم‌های عربی منطقه روبه‌رو شد ولی با موج مخالفت‌های گسترده مردمی به‌خصوص در شبکه اجتماعی همراه بوده است. اوج این اعتراضات را در تونس مهد انقلاب کشورهای عربی شاهد بودیم.این اعتراض‌ها آن‌قدر گسترده بود که مقامات این کشور کنفرانس خبری مشترک با بن‌سلمان را لغو کردند.

انتقادها از بن‌سلمان در سطح مجامع بین المللی نیز بالا گرفته به‌طوری که حتی کاخ سفید رسما اعلام کرد که دونالد ترامپ به‌دلیل مشغولیت زیاد نمی‌تواند با بن‌سلمان دیداری داشته باشد. ولیعهد عربستان در عکس خانوادگی رسمی رهبران و سایر مقام‌های عالی رتبه جهان در اجلاس G20 در بوینس آیرس در حاشیه قرار گرفت .حضور بن سلمان در این اجلاس بین المللی پس از قتل جمال خاشقچی،روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول در ماه اکتبر، ستیزه‌جویانه بود.