نرخ دلار باید در لایحه بودجه سال ۹۸ شفاف باشد

محمدعلی پورمختار با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ و اینکه نرخ دلار  در این لایحه مشخص نیست،گفت: در حال حاضر لایحه بودجه در  اختیار ما قرار نگرفته است، اطلاعاتی که ما اختیار داریم بر اساس گفته های شفاهی آقای نوبخت و به‌خصوص آقای واعظی است.

نرخ دلار واعظی

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور که جدیدا به طور غیر رسمی سخنگوی دولت است نرخ تفاوتی را برای دلار مطرح کرده است و او نرخ واقعی دلار را 6 تا 6 هزار و 500 تومان می داند، این رقم نرخ دلار در لایحه نیست بلکه به نظر می رسد واعظی تصور می کند یا نرخ دلار در بازار آزاد باید چنین مبلغی باشد یا نرخ تسعیر ارز می تواند چنین رقمی به خود بگیرد. 

 نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: با این حال باید منتظر باشیم تا ببینیم دولت چه رقمی را برای دلار در بودجه برآورد کرده است این عدد حتما باید شفا دیده شود.

نرخ دلار در لایحه بودجه باید شفاف باشد

وی با انتقاد از مجهول ماندن نرخ  دلار در لایحه بودجه اظهار داشت: اگر این نرخ شفاف نباشد، بودجه ناشی از صادرات نفت قابل محاسبه نیست و نمی توان منابع ریالی حاصل از فروش نفت را برآورد کنیم.

پورمختار در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دلیل دولت برای عدم اعلام  نرخ دلار در لایحه بودجه، گفت: دولت می خواهد مبلغ  ۱۶۹ هزار میلیارد تومان در نفت درآمد داشته باشد، بنابراین او در تلاش است به هر نحوی که شده به این  مبلغ برسد بدون آنکه برای میزان فروش روزانه نفت، قیمت هر بشکه نفت و مبلغ دلار برنامه ای دقیق داشته باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به هر حال ما باید بدانیم چه میزان نفت می‌فروشیم، هر بشکه  نفت چه قیمتی دارد و چه میزان تسعیر می شود این سه ضلع تعیین کننده درآمد نفتی کشور است.

وی بیان داشت: اینکه گفته می شود سال آینده در صادرات نفت مشکل داریم باعث نمی شود که برای نرخ دلار حداقلی در نظر نگیریم، دولت می تواند حداقل فروش و نرخ را در  نظر بگیرد و اگر فروش بیشتری داشت به عنوان مازاد درآمد محسوب شود.بنابراین دولت حتما باید نرخی را برای مبنای محاسبات درآمد نفتی در نظر بگیرد.

نرخ دلار نباید باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی شود

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نرخ مناسب دلار ارزیابی کرد و گفت: این باید بررسی شود ما نرخ دوم غیر دولتی یا به اصطلاح ارز نیما را که بین ۸هزار تا ۹ هزار تومان  در نظر گرفته ایم و در بازار آزاد نرخ  دلار بین 10 تا 12 هزار تومان است.

وی تاکید کرد: نرخ واقعی دلار یا تسعیر نباید 4 هزار و 200 باشد، این کار باعث ایجاد رانت می شود، از طرف دیگر نبایداجازه داد که نرخ برخی کالاهای اساسی که اکثرا وارداتی است افزایش پیدا کند  و طبیعتا باید نرخ ارز پایین نگه داشته شود، تا کالاهای اساسی افزایش قیمت نداشته باشند باید سر این  در کمیسیون‌ها و صحن بحث و بررسی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور،‌ اظهار داشت: در بودجه سال 98 قیمت پایه ارز 5800 تومان نیست، آنچه که برای نرخ تسعیر در نظر گرفته شد با ارز 4200 تومان است.اگر ارز دیگری باقی بماند که چون عمده ارزی که سهم دولت است در همین حدود است، بقیه را بانک مرکزی برای تنظیم بازار نیما بخواهد مداخله کند، با همان نرخ ارز نیما خواهد بود؛ البته مقدار این تفاوت چند میلیارد دلار بیش‌تر نیست.

وی ادامه داد: قیمت بنزین تغییر نکرده است. قیمت نفت هم به طور متوسط 54 دلار در نظر گرفته شده است. باید توضیح دهم که هیچ کدام از این ارقام در بودجه نمی‌آید، مبانی محاسباتی ما این ارقام است.