جهانگیری: آمریکا با قلدری سعی در دیکته کردن تحریم‌ها به ایران دارد

اسحاق جهانگیری دوشنبه شب در نشست شورای اداری استان با فعالان اقتصادی برگزار شد، بیان داشت: در شرایط خاصی هستیم از یک طرف در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم و باید جشن خوبی برگزار کنیم و نشان دهیم که کشور ایران روی پای خود ایستاده است آن‌هایی که در آمریکا نشسته اند می‌گفتند نمی‌گذاریم ایران به چهلمین سالگرد پیروزی برسد و کاری می‌کنیم قبل از چهلمین سال پرونده ایران جمع شود.

وی عنوان کرد: ایران در این منطقه تاثیرگذار است و کشوری بزرگ و قدرتمند است و بزرگ منطقه است و سابقه تمدنی و وضعیت کشور نشان از این قدرتمندی است. دشمنان داعش را در منطقه راه انداختند و بحران را در کشور‌های عربی ایجاد کردند و این ایران بود که در مقابله با داعش ورود کرد و وضعیت بحرانی کشور‌های عربی را سامان داد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: می‌خواستیم آرامش را بر کشور حاکم کنیم و بازار دنیا را تصاحب کنیم و تولیدکنندگان با مشکل روبرو نشود، اما آمریکا بر خلاف تمامی عرف‌های بین المللی از تفاهم نامه بین المللی برجام خارج شد.

وی ابرازداشت: از کانادا تا کشور‌های اروپایی و آسیایی همگی در موضوع برجام حق را به ایران می‌دهند و از تحریم‌های آمریکا حمایت نمی‌کنند، اما آمریکا سعی دارد با قلدری تحریم علیه ایران را به تمام دنیا دیکته کند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: یکی از اولویت‌های اصلی دولت ثبات اقتصادی در کشور است. ما می‌توانیم این شوک را بر طرف کنیم و ثبات را مجددا به اقتصاد کشور برگردانیم و کاری کنیم قیمت ارز قابل پیش بینی باشد و وضعیت بانک‌ها ثبات داشته باشد. پیش بینی دارم که اقتصاد کشور ثابت برخوردار خواهد شد.

وی افزود: دشمنان سعی در کاهش تولید و فروش نفت ایران داشتند که شکست خوردند و حتی ایران با کمک روسیه از کاهش تولید اوپک مستثنی شد. کاهش تولید اوپک هم یک فرصت خوب برای جمهوری اسلایم ایران است.

به گفته جهانگیری، صادرات به معنای این است که سرمایه‌ای از کشور خارج می‌شود و باید به ازای آن جنس دیگری وارد کشور شود و یا ارز آن در چرخه اقتصاد کشور خودش را نشان دهد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه معیشت مردم در اولویت دولت است، ابرازداشت: چرخه اقتصاد کشور باید بپرخد و در چرخه زندگی مردم نباید مشکلی ایجاد شود و معیشت مردم باید برقرار باشد.

وی تصریح کرد: اشتغال هم در اولویت دولت است. حفاظت از شغل‌های موجود وظیفه اصلی دولت است ما به عنوان به دولت نسبت به مسائل و مشکلات هیچ بنگاهی بی تفاوت نیستیم، اما نمی‌توانیم بنگاه‌ها را مدیریت کنیم. در هر استان کمیته‌های رفع موانع تولید برای حل مشکل بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شده است و شخصا مصوبات و خروجی این کمیته‌ها را در استان‌ها بررسی می‌کنم.

جهانگیری تاکید کرد: هرمزگان قلب اقتصاد کشور است و یکی از استان‌های مهم کشور در حوزه صنعت نفت، بندری و صنایع است. مناطق آزاد مهمی در هرمزگان قرار دارند. هرمزگان به عنوان یکی از کانون‌های مهم اقتصادی کشور مشخص شده است.