طرح مبتکر ایرانی که با حمایت ترکیه تولید شد و شهرت جهانی یافت

یونان خواستار محصول یک تاجر ایرانی شد که در وان ترکیه تولید می‌شود.

در وان ترکیه یک شرکت ایرانی تولید موشک‌هایی را در پیش گرفته که بوسیله آن از کریستالی شدن رطوبت ابرها جلوگیری و بارش بارانی ایجاد می‌کند.

این محصول با استفاده از موج صوتی که ایجاد می‌کند، باعث می‌شود کریستال‌های ابر از بین رفته و از بارش تگرگ جلوگیری می‌کند.

این محصول در داخل و خارج از ترکیه مشتریان زیادی داشته که یکی از این کشورها یونان است. جالب اینکه ترکیه و یونان از زمان جمهوری ترکیه و حتی پیش از آن درگیری‌های متعدد نظامی و سیاسی با یکدیگر داشته و در پایین‌ترین سطح سیاسی ممکن روابط خود را دنبال می‌کنند تا جاییکه یونان حاضر نشد پناهندگان ترک بعد از کودتای سال 2016 را به آنکارا تحویل دهد.

اخیراً نیز در دریای مدیترانه دچار تنش‌های نظامی با یکدیگر شده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه بر اساس ادعاهای عنوان شده، یدالله نصرالهی سرمایه گذار و مبتکر ایرانی این طرح، برای در امان ماندن محصولات کشاورزی از بارش تگرگ در فصول سرد سال، این محصول را طراحی کرده و ساخت اما بدلیل عدم حمایت مسئولان ذیربط در ایران، وی به ترکیه رفته و آنجا با حمایت صورت گرفته توانست محصول خود را تولید کند.

این محصول در حدود هزار هکتار از اراضی آزمایش شده است. هم اکنون آذربایجان اولین کشور خارجی سفارش دهنده این محصول بوده و پس از آن نیز یونان و کشورهای اروپایی نیز سفارش‌های خود را آغاز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش رئیس مرکز کار آفرینی استان وان در این خصوص گفت: این فرد ایرانی مبتکر نزد ما آمده و خواستار فرصتی برای معرفی محصول خود شد و زمانیکه طرح او را مناسب دیدیم به پارک فناوری دانشگاه "Yüzüncü Yıl" معرفی شده و حمایت لازم از او صورت گرفت تا بتواند طرح خود را به محصول تبدیل کند که این محصول در حال حاضر در مناطق مختلف ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نصرالهی طراح و مبتکر این محصول نیز گفت: این محصول با موفقیت در ترکیه آزمایش شده و در دانشگاه‌های ترکیه و ایران مورد تایید قرار گرفته است. هدف من صادرات این محصول به همه کشورهای اروپایی است.