دردسر تازه برای ظریف

بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان مجلس برای اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی در خصوص اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در خصوص وجود پولشویی گسترده در اقتصاد کشور در دستور کار هفته جاری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

براساس این گزارش، طبق ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، «هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد، کمیسیون مربوطه نیز حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره ۱- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

تبصره ۲- درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(۸۹) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.»

به گزارش مهر، در پی اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده در کشور، ۲۴ نماینده مجلس خواستار استیضاح ظریف و تعداد زیادی از نمایندگان نیز خواستار سوال از وی در این خصوص شدند.

در این میان، به دنبال رایزنی‌های فراکسیون نمایندگان ولایی استیضاح کنندگان انصراف دادند و طرح شکایت از ظریف به قوه قضائیه کلید خورد.