سرد شدن روابط ایران و پاکستان آرزوی کیست؟

«حسین محمدی» با ارسال یادداشتی نوشت؛ رسانه‌های اردو زبان منافق در برخی کشورهای عربی و حتی داخل پاکستان و کسانی که به هر نحو علاقه‌مند به دوستی و ارتباط قوی و روابط تنگاتنگ بین دو کشور نیستند، تلاش می‌کنند فضای رابطه فیمابین ایران و پاکستان را متشنج کنند و حتی امید دارند دو کشور را به سمت جنگ و یا درگیری نظامی هر چند موقت پیش ببرند.

بر کسی پوشیده نیست که گروه‌های تروریستی مستقر در بلوچستان پاکستان مورد حمایت عربستان سعودی می‌باشند و هدف آنها تنها تهدید امنیت ایران است و نه شعارهایی مبنی بر دفاع از حقوق بلوچ ها و یا اهل سنت در سیستان و بلوچستان.

عربستان سعودی سالها است با سرمایه گذاری‌های کلان و استراتژیک با حمایت غرب روی گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان، تا حدی توانسته امنیت کشورهای محیط این کشور را حداقل در مناطق مرزی به صورت برهه‌ای بهم بزند.

عملکرد تروریست‌ها به پاکستان و ایران محدود نمی‌شود و تعداد زیادی از تروریست‌های بین‌المللی موجود در سوریه، عراق، یمن و شمال آفریقا همه در مناطق مرزی بین پاکستان و افغانستان آموزش دیده اند یا در حال آموزش هستند.

اما در هر حال از زمان تاسیس پاکستان تاکنون تهران و اسلام آباد همیشه از روابطی بسیار دوستانه و صمیمی برخوردار بودند و بصورت تاریخی هیچ وقت شاهد حتی یک مورد تشنج عمیق در روابط این دو همسایه با یکدیگر نبودیم، ولی در چند دهه اخیر عربستان سعودی با سرمایه گذاری روی تروریست‌ها و گروه‌های افراطی و امروزه روی رسانه های داخلی پاکستان و رسانه های اردو زبان امارات متحده عربی درصدد است این روابط صمیمی و دوستانه بین دو همسایه را برهم زند.

با احضار شدن سفرای هر دو کشور توسط وزارت امور خارجه ایران و پاکستان پس از هر حادثه تروریستی باید به این اصل دیپلماتیک توجه داشت که بدیهی است  یکی از اولین اصول همجواری در قوانین دیپلماتیک، جلوگیری کشورها از فعالیت دشمنان همسایگانشان در سرزمین خود می باشد و اگر چنین اصلی رعایت نشود این به دین معنا است که کشورها اقدام به انجام فعالیت های متخاصم می نمایند. هر کشوری حق مسلم خود می داند واکنش مناسب به این حرکت‌ها نشان دهد و سفرا را به وزارت امور خارجه خود احضار کند و دنبال راه چاره ای بگردند.

بدیهی است عربستان سعودی همواره برای اینکه بخواهد فضا را برای بر هم زدن روابط ایران و پاکستان متشنج نماید از رسانه‌های مزدور خود که در پاکستان و امارات متحده عربی هستند استفاده می کند. دولت و مردم پاکستان باید متوجه باشند که این رسانه های مزدور هیچ وقت دلسوز پاکستان نیستند و نخواهند بود بلکه هدفشان فقط ضربه زدن به روابط دوستانه بین دو کشور ایران و پاکستان است.

طی تماس‌های دیپلماتیک میان مقامات سیاسی_ نظامی ایرانی و پاکستانی همه مقامات اسلام آباد و تهران بدون استثنا بر تلاش برای حفظ امنیت مرزها و حسن همجواری با یکدیگر تاکید داشتند و همه متوجه بودند که نباید در دام عربستان سعودی و آمریکا بیافتند.

اما راهکار چیست ؟

اولا بر اساس معاهدات امنیتی و نظامی فیمابین دو کشور نیروهای امنیتی باید هنگ‌های مرزی مشترک جهت برخورد با اینگونه حوادث ایجاد کنند و شاید بهترین راه برای برخورد با تروریست‌ها همین باشد که هنگ‌های مرزی مشترک فعالیت خود را آغاز کنند و اگر گروه‌های تروریستی تحرکاتی را انجام دادند؛ هنگ‌های مرزی بدون در نظر گرفتن مرزهای سیاسی  حرکات آن‌ها را در نطفه خفه کنند و دو کشور با اتحاد همدیگر درگیر عملیات مشترک علیه دشمن زبون خود شوند.

ثانیا اینکه با توجه به اذعان ژنرال آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان در نقش قدرتمند رسانه‌ها در این کشور و تاثیر گذاری بر مردم، دولت محترم پاکستان به ویژه تیم «فواد حسین چوهدری» در وزارت اطلاع رسانی و میراث ملی این کشور باید هر چه سریعتر اقدام به برخورد علیه رسانه‌هایی که به هر نحوی باعث ریختن آب در آسیاب دشمنان می‌کنند،کنند و  با رسانه‌هایی که با درست کردن جوی روانی و دادن خوراک خبری مسموم به عوام مردم ذهن‌ها را به سمتی که دشمن می‌خواهد منحرف کند نیز برخورد قاطعانه کند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که ناکام ماندن عملیات های تروریستی اخیر در هر دو کشور علیه نیروهای نظامی و مرزی نه تنها باعث کوچکترین نزاع و تفرقه‌ای در روابط دوستانه و برادرانه بین ایران و پاکستان نخواهد شد بلکه دشمن بداند با اینگونه حرکات کثیف و شنیع خود در مناطق مرزی تنها سبب تقویت روابط صمیمانه‌تر و متحد شدن دو کشور علیه خود خواهد شد.

دشمن بداند پاکستان و ایران خیلی وقت است که به فهم مشترکی در جهت مقابله با تروریسم در منطقه دست پیدا کرده‌اند و هرگز نخواهند توانست کوچکترین خدشه‌ای به روابط بین ایران و پاکستان وارد سازند.