ماجرای جنجالی نماینده سراوان مهمتراست یا سوختن دانش آموزان؟

به گزارش افکار نیوز، چند روز گذشته فیلمی از رفتار یک نمایده مجلس با کارمند گمرک در فضای مجازی منتشر شد که جنجال ها و حواشی زیادی داشت محمد باسط درازهی، نماینده سراوان، یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان، با یک کارمند درگیری لفظی پیدا میکند در این فیلم کوتاهی که منتشر شد درازهی ، نماینده سراوان به این کارمند هتاکی می کند. 

در این هنگام یکی دیگر از ارباب رجوع‌ها وقتی میفهمد فرد هتاک نماینده مجلس است او را از ان مکان بیرون میکند این فیلم که بازتاب های گسترده ای داشت باعث شد تا خبرهای مختلفی از داخل مجلس در این باره شنیده شود که با قاطعیت تکذیب و تایید نشد خبرهایی مثل عذر خواهی وزیر اقتصاد از نماینده سراوان و یا احضار رئیس و مسئول حراست گمرک به مجلس و یا تلاش برای شناسی شهروندی  که نماینده مجلس را به شکل تحقیر آمیزی بیرون انداخته و احضار او به دادگاه البته این خبر ها به درستی تایید و تکذیب نشد .

اما این ماجرا و خبرهای پس از ان سوال های اساسی در  ذهن هر شنونده ای به وجود می آورد نخست اینکه برخی نمایندگان مجلس چه دیدگاه و تعریفی از جایگاه خود دارند؟ مگر نه اینکه نماینده مجلس همان وکیل مردم است چه تفکری به یک وکیل مردم اجازه میدهد که با چنین ادبیاتی با یک کارمند که از خواسته  او سرپیچی می کند رفتار و صحبت کندحال انکه همین نماینده حضور خود در مجلس را مدیون همان مردمی ست که به او رای دادند مردم در این داستان کجا قرار دارند فقط سهم مردم رای دادن و مشارکت در انتخابات و نشاندن نماینده ها بر کرسی های مجلس است و بعد از آن دیگر نباید حقی برای همین مردم قائل بود؟

سوال بعدی این است که نمایندگان برای درگیری یک عضو مجلس با یک کارمند عادی حاضر به استیضاح وزیر اقتصاد می شوند اما آشفته بازار قیمت کالا ها اجناس تاکنون به چشم و گوش نمایندگان دیده و شنیده نشده که حتی فکر طرح سوال از وزیر باشند نه حتی استیضاح .چرا نمایندگان محترم مجلس جلسه علنی و غیر علنی برای سوختن چند دانش آموز در مدرسه ای در زاهدان برگزار نکردند؟ چرا هیچ وزیری استیضاح نشد؟ مساله سوختن دانش آموزان از جنجال یک نماینده در گمرک کمتر است؟

سوال دیگر این ست که وظیفه کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان چیست و ایا اصلا نظارتی بر رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس صورت میگیرد یا خیر.

مردم انتظار دارند در مقابل بزرگترین مشکلات اقتصادی کشور، نمایندگان واکنش نشان دهند، در مقابل سوختن و کشته شدن دانش آموزان زاهدانی به فکر استیضاح باشند نه اینکه یک مساله جنجالی و فرعی کشور چنین غوغایی ایجاد کند.

باید دید پس از بررسی مجلس درباره این اتفاق وکلای مردم چه تصمیمی درباره برخورد با نماینده هتاک یا استیضاح وزیر اقتصاد با ادعای جلوگیری از عادی شدن چنین رفتارهایی با نمایندگان مجلس می گیرند.

فاطمه ترابی