شورای نگهبان بالاترین بررسی را بر روی CFT و FATF انجام داد

سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان در مراسم روز پژوهش پژوهشکده شورای نگهبان که در ساختمان سابق مجلس برگزار شد اظهار کرد: این جلسه بهانه‌ای به مناسبت هفته پژوهش است که شورای نگهبان با معرفی فعالیت‌های پژوهشی خود به پژوهشگران و محققان و همچنین دستگاه‌های دیگر، ارتباط بیشتری با آن‌ها برقرار می‌کند.

ره‌پیک با بیان اینکه  همه نظام‌های سیاسی ساختارهای خود را مبتنی بر ارزش‌های بنیادین بنا می‌کنند؛ گفت: همه مردم و نهادها نسبت به ارزش‌ها و قانون اساسی خود حساسیت دارند.  لذا در قانون اساسی، شورای نگهبان برای رعایت و نگهبانی از شرع مقدس و قانون اساسی ایجاد شده است.

ره‌پیک تصریح کرد: دیگر دستگاه‌ها مانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف به رعایت این مسئله هستند. لذا قانون اساسی یک طرفه نیست و همه موظف به رعایت آن هستند.

عضو حقوقدان شوای نگهبان بیان کرد: شورای نگهبان برای انجام وظایف خود باید فقه و حقوق را تحلیل کند تا کار خود را به درستی انجام دهد لذا این کار از طریق کارهای پژوهشی انجام می‌شود.

وی گفت: شاید این تصور وجود داشته باشد که شورای نگهبان مستقیما مسائل را بررسی می‌کند؛ در حالی که شورای نگهبان برای نسبت سنجی و درک این مسئله نیازمند کارهای پژوهشی است.

ره‌پیک درباره FATF و CFT گفت:  برخی سایت‌ها  و حتی مسئولان می‌گویند که این لوایح در دو سطح بررسی شدند در حالی که اگر نگویی بیشترین و بالاترین نظارت، لااقل یکی از نهادهایی که بیشترین بررسی را انجام داد شورای نگهبان بود.  درباره کنوانسیون  پالرمو هم شورای نگهبان به همین صورت عمل کرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: برخی از مسئولان دولتی که در جلسات ما شرکت می‌کردند به تسلط شورای نگهبان اعتراض می‌کردند.

وی اضافه کرد: روش بررسی شورای نگهبان در خصوص مسائل متن‌خوانی است و این‌گونه نیست که اظهار نظر کلی صورت بگیرد.

ره‌پیک خاطر نشان کرد: سامانه نظرات شورای نگهبان که سال قبل رونمایی شد روزانه 12 هزار بازدیدکننده دارد و امروز نیز سامانه مذاکرات مشروح آن رونمایی می‌شود.