آمریکا: تلاش می‌کنیم نیروهای هم‌پیمان ایران را از سوریه بیرون برانیم

نماینده آمریکا روز پنجشنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته این کشور پیشبرد راهکارهای مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برای بحران سوریه را ادامه خواهد داد. 

نماینده آمریکا در این جلسه همچنین ادعا کرد واشنگتن به «نابودی دائم» داعش در سوریه متعهد است، ضمن آنکه از «تمامی ابزارهای قدرت ملی» خود برای بیرون راندن گروه‌هایی که به ادعای وی «نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه» هستند، استفاده خواهد کرد. 

اظهارات مقام‌های آمریکایی در حالی مطرح شده که رسانه‌های آمریکا چهارشنبه (۱۹ دسامبر/۲۸ آذر) به نقل از منابع آگاه گزارش دادند ارتش این کشور به دستور  رئیس‌جمهور «دونالد ترامپ» در تدارک خارج کردن نیروهایش از سوریه است. مقام‌های دولتی آمریکا ساعاتی بعد این گزارش‌ها را تأیید کردند.

تصمیم ترامپ، همان‌طور که انتظار می‌رود با واکنش‌های گسترده رو به شد. .«لیندسی گراهام»، نماینده مجلس سنای آمریکا این تصمیم را پیروزی بزرگی برای ایران و «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه توصیف کرد.

اکثر نیروهای آمریکا در شمال شرق سوریه مستقر هستند. بخشی از این نیروها هم در منطقه «التنف»، واقع در جنوب شرق سوریه و در نزدیکی مرز اردن حضور دارند.

دمشق همواره حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را نقض حاکمیت ملی این کشور توصیف کرده و خواستار خروج آنها از سوریه شده است. دولت سوریه، علی‌رغم این نقش ایران در مبارزه با تروریسم را ستوده است. 

دولت آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴، به عنوان بخشی از راهبرد خود برای کمک به معارضان سوری در حال جنگ با دولت مرکزی سوریه نیروهای خود را در این کشور مستقر کرد. 

استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام می‌شد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر «سیا» را مأمور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه ۱ میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان در حال پیکار با دولت سوریه کرده بود.