نمایندگان مواظب حرف زدنشان باشند/ آستانه تحمل مردم پایین آمده است

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، درباره رفتار اخیر محمدباسط درازهی نماینده سراوان اظهار داشت: در اینکه ما نمایندگان باید مواظب آستانه تحمل مردم باشیم تردیدی نیست.

وی افزود: به هر دلیلی آستانه تحمل مردم پایین آمده است و به درست یا غلط همه اجزایی حاکمیت را از جمله مجلس در شرایط فعلی ذی‌نقش می‌دانند و به همین دلیل حساسیت مردم بالا است.

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: با توجه به پایین آمدن آستانه تحمل مردم انتظار می‌رود که ما صبوری بیشتری پیشه کنیم و این یک قاعده کلی است اما پیرامون حادثه گمرک قصه‌های زیادی گفته شد که ظلم به آقای درازهی بود.

وی گفت: آقای درازهی شخصیتاً فرد آرام و شخصیت فرهنگی است. او آدمی ذاتاً پرخاشگر نیست هرچند حتماً از این نماینده انتظار می‌رفت که در مقابل حرف‌های کارمند گمرک صبوری بیشتری می‌کرد و یا مواظب کلام خود می‌بود و این یک انتظار حداقلی است.

*انتظار رفتار صبورانه‌ای از همکارمان می‌رفت

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: البته قصه‌‌سرایی زیادی در این موضوع شد. مثلاً اینکه او با دلال خودرو برای دلالی و حمایت از آن دلال به گمرک رفته است و اینها کذب محض است.

وکیلی افزود: در آن صحنه، به نظر من هم کارمند رفتار تحریک‌آمیزی داشت و هم نماینده سراوان بی‌تحملی و بی‌صبری کرد در حالی که انتظار رفتار صبورانه‌ای از همکار ما می‌رفت و همچنین آن ارباب رجوعی که در آن محل حضور داشت رفتار خارج از انتظار و قواعد داشت.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ البته اینکه همه دست به کار شدند و با یک شدت و غلظتی اقدام کردند که برای قهرمان‌سازی از خود از آقای درازهی خائن درست کنند به نظر من بخش آفت رفتاری است که برخی از ماها داریم که می‌خواهیم هنرپیشه باشیم و رفتار هنرپیشه‌ای در موضوعات داشته باشیم.

*برخورد با نماینده بخاطر اعتراض به وضع موجود بود

عضو هیأت رئیسه مجلس  اظهار داشت: به هر حال این نحوه برخوردی که اتفاق افتاد، اعتراض به شخص آقایدرازهی نبود بلکه اعتراض به وضع موجود است. تجلی این اعتراض آن روز آقای درازهی بوده بنابراین باید وی صبوری می‌کرد و مواظب کلام خود می‌بود.

وکیلی با تأکید براینکه آقای درازهی نباید با کارمند گمرک دهان به دهان می‌شد، گفت: همه این صحبت‌ها درست است و به جا است و نشان می‌دهد که رفتاری خلاف انتظار از آقای درازهی سر زده اما این همه قصه‌سرایی پیرامون این اتفاق و اینگونه جبهه‌بندی و آرایش جبهه‌بندی‌ها کمی غیرطبیعی است.

*آستانه تحمل مردم پایین آمده است

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قرار است با کارمند گمرک و ارباب رجوع برخورد شود، آیا این موضوع در مجلس مطرح شده است یا خیر، گفت: با توجه به اینکه قرار است آقای پزشکیان به همراه آقای دژپسند وزیر اقتصاد فیلم کامل این مسئله را در آن روز بررسی کند و گزارش آن را طی نشست روز دوشنبه به هیأت رئیسه با حضور رئیس مجلس و وزیر اقتصاد ارائه دهد، بنابراین ما منتظر ارائه گزارش او هستیم.