افزایش همکاری‌ فنی نیروهای دریایی ایران و روسیه

 دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پس از دیدار با ژنرال اسیپوف معاون رییس ستادکل نیروهای مسلح روسیه در جمع خبرنگاران گفت: امروز ما میزبان هیئت بلندپایه از ستاد کل نیروهای مسلح بودیم و در ارتباط با توسعه و شتاب دادن همکاری‌های دو نیروی دریایی ایران و روسیه که طی سالهای گذشته روند خوبی پیدا کرده است، صحبت کردیم.

وی افزود: در دو حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر و ناوگان جنوب، صحبت‌ها و گفتگوها میان مقامات نیروهای دریایی ایران و روسیه وجود دارد.

دریادار خانزادی ادامه داد: محور گفتگوها و مذاکرات امروز، بیشتر بر پایه تعاملات در دریا در حوزه‌های عملیاتی، فنی و آموزشی، تبادل ناوگروه‌ها و برگزاری رزمایش‌ها و مقابله با دزدی دریایی بود. همکاری‌های فنی نیروهای دریایی ایران و روسیه که از گذشته وجود داشته است در آینده بیشتر خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش دریای خزر را دریای صلح و دوستی دانست و عنوان کرد: هر پنج کشور حاشیه دریای خزر متعهد هستیم که این شرایط را حفظ کنیم. قطعا نیروهای دریایی پیرامون دریای خزر به عنوان نمایندگان دولت‌ها سعی می‌کنند طبق آن چیزی که اخیرا بین دولت‌های پنج کشور توافق شده حرکت کنند.

وی گفت: اجلاس فرماندهان نیروی دریایی حاشیه خزر نیز به صورت سالیانه برگزار می‌شود و در این دیدارها درخصوص چگونگی همکاری‌ها و تعامل در دریای خزر صحبت می‌شود.

دریادار خانزادی درباره همکاری در حوزه زیر دریایی گفت: قطعا موضوع زیر دریایی برای بیشتر کشورهای دنیا موضوع مهمی است. کشور روسیه در زمینه ساخت زیردریایی و تسلیحاتی از این دست پیشگام است. جمهوری اسلامی ایران هم به دستاوردهای زیادی در زمینه زیردریایی‌ها دست پیدا کرده است و به زودی تا یک ماه دیگر اولین زیردریایی کلاس متوسط جمهوری اسلامی ایران به  ناوگان نیروی دریایی ارتش الحاق خواهد شد.

فرمانده نداجا تاکید کرد: در این فضا قطعا گفتگوهای مربوط به این موضوع میان ایران و روسیه برقرار خواهد بود و ناوگان زیردریایی جمهوری اسلامی ایران حتما توسعه پیدا می‌کند.