گاردین: سال 2018، پیروزی ایران و شکست عربستان

روزنامه گاردین نوشت، سال 2018 در حالی به پایان می‌رسد که عربستان در اکثر زمینه‌ها مانند جنگ یمن، پرونده قتل خاشقچی با شکست تمام روبرو بوده و در مقابل ایران توانسته پیروزی‌های متعدد در سوریه،عراق و لبنان کسب کند.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، با نگاهی به عربستان در سال 2018 می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد که شاهزاده‌ای جوان (محمد بن سلمان) باسابقه نه چندان در حوزه سیاست و اقتصاد با حمایت دونالد ترامپ دست به اقدامات اصلاحاتی زد که هیچ ثمره‌ای جز ادامه خشونت و خونریزی در منطقه خاورمیانه نداشته است.

محمد بن سلمان با قتل روزنامه نگار منتقد حاکمیت (جمال خاشقجی) نه تنها نشان داد که هیچ تجربه‌ای در ایجاد هم بستگی میان کشورهای منطقه ندارد بلکه تنها در اتحاد مخالفین خود مهارت خاصی دارد. در حقیقت باید گفت، قتل ناگهانی جمال خاشقجی ضربه محکمی به حاکمیت آل سعود در منطقه و در سطح جهانی وارد کرد.

محمد بن سلمان حتی در ادامه جنگ چند ساله یمن ناموفق بوده و با ادامه خونریزی مردم بی‌گناه یمن و قتل خاشقجی سنای آمریکا متقاعد شد تا در سال آینده از حمایت ریاض در جنگ یمن خودداری کند.

شکست در محاصره قطر نیز دیگر پروژه ناموفق شاهزاده جوان است که نتیجه‌ای جز عقب نشینی توسط عربستان نداشته است. یک سال پس از محاصره کامل قطر، تمام گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد نه تنها این کشور کوچک با هیچ مشکل اقتصادی و مالی مواجه نشده، بلکه موقعیت ژئوپلیتیک آن نیز بهبود یافته است.

قطر پس از چند ماه دشواری، با نزدیکی به کشورهای همسایه خود به‌ویژه ایران و ترکیه توانست تحریم سعودی‌ها را دور بزند و ریاض را در تحقق اهدافش ناکام بگذارد.

ناکامی سعودی‌ها در جنگ یمن تنها به عدم موفقیت در این جنگ ختم نمی‌شود، بلکه ناتوانی در اشغال بندر راهبردی الحدیده واقع در غرب یمن نیز از دیگر شکست‌های ریاض و ائتلاف خودساخته‌اش در یمن محسوب می‌شود.

ائتلاف سعودی طی ماه‌های گذشته حملات شدیدی را برای تصرف بندر الحدیده انجام داد اما هر بار با مقاومت نیروهای ارتش یمن سرشکسته از حملات بیرون آمد.

آغاز دور چهارم مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد و نشستن طرف‌های یمنی بر سر میز مذاکره خود از دیگر دستاوردهای سیاسی برای انصار الله یمن و شکستی مفتضحانه برای سعودی‌ها بود.

طرف‌های یمنی در این مذاکرات درباره برقراری آتش‌ بس در الحدیده و تبادل اسیران بین دو طرف، به توافق رسیدند.

البته با دستیابی به توافق آتش بس در الحدیده، ائتلاف عربی نیز حملاتش را به این بندر شدت بخشید و در عمل ثابت کرد که به وعده‌های خود برای توقف حملات جهت تسریع روند صلح پایبند نیست.

در مقابل شکست‌های پی در پی عربستان ایران توانسته در سال 2018 پیروزی‌های خوبی در عراق، سوریه و لبنان کسب کند.

ادامه حضور ایران در منطقه خاورمیانه بویژه در کشورهای عراق و لبنان نشان داد که عربستان نتوانسته در حیاط خلوت خود مانع نفوذ گسترش ایران در خاورمیانه شود.

در بیروت، حزب الله کاملاً در شکست پروژه‌های نفوذی عربستان در دولت لبنان و عراق موفق بوده و اجازه نداده تا نیروهای سعودی در وزارت خانه‌های دفاع و کشور حضور داشته باشند.

در حوزه سوریه نیز ایران سرانجام توانست تا در مقابل دیگر ابر قدرت‌های جهان بایستد و از حمایت خود از دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه کوتاه نیامد. در حقیقت باید گفت ایران توانسته در حفظ نفوذ خود در منطقه در سال 2018 به‌خوبی موفق باشد و انتظار می‌رود با در نظر گرفتن شرایط کنونی منطقه نفوذ ایران در سال 2019 ادامه خواهد داشت.