آیت الله علوی گرگانی: همه باید برای ریشه‌کنی بی‌سوادی تلاش کنند

آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار مسئولان سواد آموزی استان قم بر ریشه کن شدن بی‌سوادی در جامعه تأکید کرد و گفت: باید همه مسئولان برای ریشه کن شدن بی‌سوادی و جهالت در جامعه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه هیچ دردی بدتر از جهالت ونادانی نیست، افزود: بی سوادی درد بسیار بزرگ در جامعه است و شخص بی سواد، مانند کسی است که بینایی ندارد و دشمن سریع بر او مسلط می‌شود.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه همه مصیبت‌ها و مشکلات از صدر اسلام به خاطر جهالت، بی‌سوادی و بی‌بصیرتی مردم بوده است، گفت: اگر جامعه‌ای بی‌سواد و بی‌بصیرت نباشد، گرفتار مشکلات نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اهل علم گرفتار توطئه‌ها نمی‌شوند و همین مسئله فرق مهم انسان‌های با سواد با دانشمندان است.

آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نباید درجامعه بی‌سواد باشد و باید بگویم انتظار می‌رفت کل جامعه باسواد می‌شدند، افزود: این اتفاق خوبی نیست و امیدواریم همه در جامعه اسلامی باسواد شوند و بعد از باسواد شدن نسبت به توطئه و فتنه‌ها باید هوشیار بود.

وی گفت: انسان باسواد می‌فهمد دشمن و غیر دشمن چه کسی است، می‌داند مرگ بر، به چه کسی باید بگوید و به چه کسی نباید بگوید.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: انسان باسواد، پای هر سخنران و هر منبری نمی‌نشیند و به هر حرفی گوش نمی‌شود که گمراه شود.

وی با انتقاد از بعضی سخنان مبنی بر حکومت کردن آخوند‌ها در جامعه، افزود: بعضی می‌گویند آخوند‌ها حکومت به راه انداختند. نه این حرف درست نیست که بگویم آخوند‌ها حکومت به راه انداختند؛ بلکه باید بگویم این حکومت آل الله است. روحانیت آمده تا مبانی دینی و الهی دین را در جامعه پیاده و اجرا کند و هدف هم جز این نیست.