"نه" مجلس به دوفوریت طرح انتقال وزارتخانه‌ها از پایتخت

طرح دو فوریتی انتقال وزارتخانه‌های دولت از تهران به استان‌های مستعد و دارای شرایط در یک دوره پنج ساله در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

در این طرح که به امضای ۴۳ نفر از نمایندگان رسیده است، پیش‌بینی شده است که انتقال وزارتخانه‌های دولت از تهران به استان‌های مستعد و دارای ظرفیت در یک دوره پنج ساله صورت بگیرد و حداقل سالانه سه وزارتخانه به استان‌های مستعد منتقل شوند.

در ادامه دو فوریت این طرح به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با ۵۱ رای موافق و ۱۰۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.

همچنین یک فوریت این طرح به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با ۵۰ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر با آن نیز مخالفت کردند.

بر این اساس این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

پیش از به رای گذاشتن این طرح محمدرضا صباغیان به عنوان نماینده طراحان در این باره گفت: درخواست انتقال برخی از ادارات از تهران به سایر استان‌ها با هدف انتقال پایتخت نبوده بلکه هدف اصلی رفع مشکلات کنونی پایتخت است. ما در برابر مشکلاتی که تهران را فرا گرفته اعم از آلودگی هوا و ترافیک سنگین که مردم را فلج کرده و عمر آنها را تلف می‌کنند و همچنین مهاجرت افزایش جمعیت مسئول هستیم.

وی با بیان اینکه نتیجه زندگی امروز در پایتخت بروز آسیب‌های اجتماعی و فاصله‌ی طبقاتی است ادامه داد: با برج سازی‌های صورت گرفته در تهران فضای تفریحی برای مردم وجود ندارد و آسیب‌هایی همچون اعتیاد، بی حوصلگی، ازدواج سفید و مشکلات دیگر ایجاد شده است.

صباغیان ادامه داد: مردم در شرایط کنونی وقتی یک روز تعطیل اعلام می‌شود به گونه‌ای که از قفس آزاد شده‌اند به استانهای دیگر سفر می‌کنند. ما دو راه برای رفع این مشکل داریم. یکی این که وضعیت کنونی را ادامه دهیم و با طرح‌هایی مثل زوج و فرد که مسکن و مقطعی هستند به رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک بپردازیم و دیگر این که برای رفع مشکلات تهران فکر اساسی کنیم. زیرا در قبال این نابسامانی مسئول هستیم.

این عضو کمیسیون شوراها با بیان این که انتقال کامل پایتخت در شرایط کنونی مطلوب نیست تصریح کرد: پیش از این هم تهران نقطه امنی نبوده که به پایتخت تبدیل شده پیشنهاد من است که حداقل برای شروع کار یک یا دو وزارتخانه را به استان‌های همجوار منتقل کنیم. اجرای این طرح مشکلی در سیستم مدیریتی آنها ایجاد نمی‌کند و می‌تواند با هزینه اداره یکی از وزارت‌خانه‌ها در پایتخت حداقل سه ساختمان در استان‌های همجوار خریداری کرد.