SPV برجام را نجات نمی دهد

گروه سیاسی- SPV سیستم اروپایی جایگزین سوئیفت است که قرار است پس از اینکه تحریم های آمریکا در 13 آبان اجرایی شد، به تداوم مبادلات بانکی ایران کمک کند.
 
به گزارش افکارنیوز، دومین دور از تحریم های آمریکا علیه ایران از 4 نوامبر 2018 (13 آبان) اجرایی شد.
 
در چنین شرایطی اروپا برای حفظ و نجات برجام تصمیم گرفت که سیستم اروپایی SPV  را ایجاد کند. 

سیدحسین نقوی‌حسینی، با بیان اینکه ایجاد یک کانال انتقال پول با اروپایی ها اقدام مثبتی است، گفت: با این حال از آنجایی که جایگاه حقوقی چنین کانالی در نظام بانکی بین المللی تعریف نشده قطعا این پروژه با موانعی روبرو خواهد بود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکایی ها تمام توان خود را به کار گرفته اند تا این کانال نتواند کارایی داشته باشد که نمونه آن تهدیداتی است که وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است.

وی افزود: همچنین معتقدیم موضوع دانمارک، اتریش و هلند که نسبت به جمهوری اسلامی تهمت هایی را روا داشته اند توطئه هایی برای منتفی کردنسازوکار SPV بوده که با حمایت آمریکایی ها و صهیونیست ها رخ داده است.

نقوی حسینی ادامه داد: اروپایی ها که تا کنون در طراحی کانال SPV دچار سردرگمی بودند با در دست گرفتن بهانه حادثه تروریستی در اروپا و اتهام به ایران ممکن است در حوزه همکاری ها نیز تعلل کنند و به این ترتیب آمریکایی ها در اعمال فشار خود موفق خواهند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه کارشکنی آمریکایی ها و صهیونیست ها اجازه نخواهد داد اروپایی ها سازوکار S PV را راه اندازی کنند، خاطرنشان ساخت: معتقدیم کانال SPV چندان سرانجامی نخواهد داشت ضمن اینکه مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان بارها گفته اند باید اقدام عملی از سوی اروپایی ها صورت گیرد و صرفا بیان راهکار مفید نخواهد بود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی هم، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای "spv" از سوی اتحادیه اروپا، گفت: به نظر بنده اتفاق راهبردی در مناسبات اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه توافق مالی بین ایران و اتحادیه اروپا "spv" در زمینه اقتصادی ابتکار راهبردی نیست، ادامه داد: این توافق می‌تواند از لحاظ سیاسی، راهبردی بین دو طرف باشد، اروپایی‌ها از آمریکا می‌ترسند و نمی‌توانند سازوکار اقتصادی با ایران تعریف کنند، اما از لحاظ سیاسی، عزم لازم را دارند و ایران هم می‌تواند از این ظرفیت برای ارتباط با کشورهای مختلف دنیا استفاده کند تا مانع از ایجاد محاصره علیه کشورمان شود.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: برای ما مهم این است که در برابر فشارهای حداکثری آمریکا، بیشترین مقاومت را داشته باشیم و با کشورهای مختلفی که انگیزه سیاسی لازم برای هزینه‌کرد در مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا را دارند، همکاری کنیم.