جمهوری اسلامی برای تمام شرایط سخت برنامه دارد

​محمدجواد جمالی‌نوبندگانی با اشاره به سفری که قرار است ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز(دوشنبه، 17 دی ماه) به هندوستان داشته باشد، گفت: دیپلماسی اقتصادی کشورمان بر این است که بعد از تمامی مذاکرات با اروپایی ها و به نتیجه نرسیدن آن با باقیمانده اعضای 1+5 باید به همسایگان و سایر کشورهایی که می توانیم با آنها کار کنیم همچون چین، روسیه و هند روی بیاوریم.

خویشتنداری ایران در مذاکره با اروپا بر اساس اثبات حسن نیت کشورمان نسبت به تعهدات خود در برجام بود

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: لازم است کشورها بدانند دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشورمان در رابطه با برجام صرفا بر اساس حسن نیت هایی بوده که در زمان گفتگوهای طولانی چندین ماهه با اروپا صورت گرفته اما متأسفانه سوءتفاهم هایی در این زمینه برداشت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این سوءتفاهم برای آنها به وجود آمده که ایران از موضع ضعف وارد فاز مذاکره بعد از خروج آمریکا از برجام شده است، عنوان کرد: آنها خویشتنداری ما را از روی ضعف تلقی کرده اند در حالی که این خویشتنداری معنی دیگری داشت.

جمالی نوبندگانی افزود: عدم برخورد تند جمهوری اسلامی با آمریکا برای خروج از آمریکا و اروپایی ها برای عدم توانایی در اجرای تعهدات خود، صرفا این بود که به دنیا بگوییم به تعهدات خود پایبند بوده و بدعهد نیستیم.

بهترین زمان برای سفر وزیر امور خارجه به هندوستان است

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به قرابت فرهنگی جمهوری اسلامی با هندوستان عنوان کرد: در حال حاضر یکی از کشورهایی که می توانیم در دوران تحریم با آنها کار کنیم هندوستان است و به نظر می رسد هم اکنون زمان خوبی برای سفر وزیر امور خارجه به این کشور است.

وی ادامه داد: امیدواریم ظریف بتواند از ظرفیت های خوبی که در همه حوزه ها وجود دارد استفاده کرده و شاهد این باشیم که از تنگنایی که آمریکایی ها و اروپایی ها برای ما به وجود آورده اند، خارج شویم.

جمالی نوبندگانی در ادامه با اشاره به دشواری‌ها در بحث فروش نفت کشورمان یادآور شد: علیرغم تمام مشکلاتی که برای فروش نفت کشورمان ایجاد شده، جمهوری اسلامی روش هایی دارد که می تواند توطئه آمریکایی ها را خنثی کند چنانچه تا کنون نیز سال ها بود در تحریم قرار داشتیم و توانستیم خود را با شرایط سخت وفق دهیم.

دولت هرچه‌ سریع‌تر پروژه مسیر عبور هند از ایران را به اتمام برساند

وی با اشاره به اقدامات کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند خاطرنشان کرد: هندی ها همواره به دنبال این هستند که جزء پیشروترین کشورهای اقتصادی دنیا باشند از این رو قصد دارند از کانال ایران به اروپا و از طریق کریدور جنوب به شمال و به سمت بنادر شمال کشورمان و از آنجا به روسیه حرکت کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: هم اکنون نیز هندوستان در کنارک و چابهار پروژه داشته و این امیدواری وجود دارد که در حوزه ترانزیت تقویت صورت گیرد و با اتمام هرچه سریع تر پروژه راه آهن چابهار به زاهدان از سوی دولت بتوانیم از ظرفیت بالای ترانزیت و ایجاد اشتغال از این طریق استفاده کنیم.