خط و نشان پمپئو برای ایران

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، که به‌زودی به خاورمیانه سفر می‌کند امروز (دوشنبه) در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی، ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های همیشگی مقامات واشنگتن علیه کشورمان، اعلام کرد خروج نظامیان این کشور از سوریه به منزله توقف مأموریت مقابله با گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه از طریق «حمایت از اقدامات تروریستی» در منطقه نیست.

پمپئو همچنین مدعی شد کاهش نیروهای آمریکایی در سوریه «تغییر تاکتیک» است، اما به معنای پایان تعهد آمریکا به شکست گروه تروریستی داعش نیست.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: در راهبرد ما برای مقابله با ایران، هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده است.

رئیس جمهور آمریکا 28 آذر سال جاری، در توئیتی از تصمیم خود برای خارج کردن فوری همه نظامیان آمریکایی از سوریه خبر داد. اعلام این تصمیم با واکنش های بسیار منفی مقامات سیاسی آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه مواجه شد. فشار محافل سیاسی آمریکا در نهایت باعث شد ترامپ از موضع خود مبنی بر خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه عقب نشینی کند.

ترامپ امروز در چرخشی آشکار نسبت به موضع چند هفته پیش خود، در پیامی توئیتری نوشت: «ما با سرعتی مناسب از سوریه خارج خواهیم شد و در همان حین به مبارزه با داعش و انجام هر اقدام دیگری که معقول (محتاطانه) و ضروری باشد، ادامه خواهیم داد».