ظریف: هند در زمان‌های سخت کنار ایران بوده است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران کشورمان که در رأس هیئتی اقتصادی و سیاسی به هندوستان رفته است، در نشست اقتصادی مشترک دو کشور ایران و هند با حضور تجار ایرانی و هندی شرکت و سخنرانی کرد.

ظریف در سخنان خود گفت:‌ ایران و هند تعامل بلندمدت و بلکه هزارهای (هزار ساله) دارند. از برگزاری این نشست تشکر می‌کنم. حوزه‌های زیادی در بین ایران و هند مکمل هم هستند. ایران و هند برای چندین قرن با هم زندگی و همکاری کرده اند. ریشه‌های عمیقی برای جوامع تجاری ما وجود دارد. من فکر می‌کنم که اراده سیاسی دو دولت وجود دارد که می‌تواند بر فایق آمدن بر چالش‌ها کمک کند.

به گفته رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان؛ ما می‌توانیم موقعیتی داشته باشیم که کشوری مدعی شود که از قدرتش استفاده کند تا برای حکمفرما بودن حقوق در عرصه بین‌الملل استفاده کنند. مفهوم قدرت اقتصادی امروز برای حکمفرما کردن غیرقانونیت (illegality) استفاده می‌شود.

ظریف در ادامه گفت: یک کشور، یا یک فرد از کشورهای دیگر می‌خواهد که کشورهای دیگر مفاد قطعنامه شورای امنیت در زمینه عادی سازی روابط با ایران را نقض کنند. در آمریکا انقلاب نشده، بلکه یک دولت عوض شده است. این چالشی که ما با آن مواجهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ما منافع سیاسی و اقتصادی داریم تا با این چالش مقابله کنیم. کشاورزان شما بخاطر تحمیل یک شخص 38 درصد هزینه بیشتر پرداخت می کنند.

ظریف افزود: فرصتها وسیع هستند. ایران قابل اطمینان ترین شریک است.  در ایران ما برای تامین امنیت‌مان بر مردم خودمان تکیه داریم. ما برای توسعه علمی و زمینه‌های دیگر بر مردم خود تکیه داریم. این به مفهوم انزواگرایی نیست. ما برای تعامل با شرق و طرفهای دیگر باز هستیم. این می‌تواند به شما برای انتخاب شریک کمک کند که کسی به دلایل سیاسی نیاید و فشار وارد کند. ما همچنین به دنبال یافتن مکمل‌ها (در زمینه همکاری اقتصادی) هستیم.

وی در ادامه گفت:‌ ما نمایندگان و افراد جوانی در زمینه استارتاپ‌ها و زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی، پتروشیمی و همه حوزه ها داریم. هیچ کدام از این موارد برای همکاری غیرقانونی نیستند. تلاش برای ایجاد مانع در این زمینه غیرقانونی است.

وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید: چالش ها پشت سرگذاشته خواهند شد و راهها یافت خواهند شد. تحریم ها برای ایران جدید نیستند. ما حدود 40 سال است که ذیل تحریمهای مختلفی بوده‌ایم. ما به بقای خود ادامه خواهیم داد و همکاری با دوستانمان‌مان ادامه خواهیم داد. هند در این زمان و زمانهای سخت، در کنار ما بوده است و همچنین در زمان‌های بهتر هم خواهد بود.

پیش از سخنرانی ظریف، وزیر مشاور در امور خارجی هند در سخنانی در نشست اقتصادی مشترک دو کشور گفت:‌ ایران برای هند، فقط یک شریک تجاری نیست، بلکه همسایه‌ای هست که ما با آن همکاری‌های امنیتی داریم. فضای زیادی برای همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران رئیس اتاق بازرگانی کشورمان که به همراه ظریف به دهلی‌نو رفته است، در سخنانی در این نشست ابراز امیدواری کرد که با حل مکانیزم بانکی از طریق روپیه شاهد حل گسترش روابط بانکی بین ایران و هند باشیم. وی می‌گوید اخبار خوشایندی از حذف دلار در مبادلات ایران و هند مطرح است.

علی چگینی، سفیر ایران در دهلی‌نو نیز در این نشست تأکید کرد که میزان تجارت بین تهران و دهلی‌نو به اندازه کافی نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان ساعتی پیش نیز با وزیر حمل و نقل هند دیدار و گفتگو کرد. محمدجواد ظریف در حاشیه دیدار با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند گفت: همانطور که آقای وزیر گفتند گفتگوهای خوبی داشتیم، هم در مورد چابهار و هم در سایر موضوعات همکاری‌های دو کشور در برخی از حوزه‌ها که ما کالاها و خدمات هندی نیاز داریم یا طرف هندی به کالاها و خدمات ایرانی نیاز دارد. ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره سازوکار ویژه مالی (اس پی وی) اظهار داشت: اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند اما در حد انتظار ما نتوانستند پیشرفت کنند. ظریف در ادامه تأکید کرد که «ما همکاری خود را از طریق کانال‌های مختلف مثل مورد هند گسترش می‌دهیم».

وزیر خارجه کشورمان پیش از آن نیز با حضور در اندیشکده ICWA در جمع نخبگان و اندیشمندان هندی در خصوص آخرین تحولات و روندهای جهانی و منطقه‌ای سخنرانی کرد و به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

شب گذشته نیز ظریف در بدو ورود به دهلی‌نو در جمع خبرنگاران گفت: «ایران یک تأمین‌کننده مطمئن نفت همواره برای هند بوده و خواهد بود».

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان همچنین قرار است هفته آتی در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای خود به عراق سفر کند.